Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Fra leseleksen til førsteklassingen

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-10, 21:22   #1
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Sv: Fra leseleksen til førsteklassingen

I leseboken til 1. klassingen min, hadde de jammen klart å skrive mormor slik: "mor-mor" Opptatt som jeg er av rettskriving, rablet jeg over streken, og sa til sønnen min at hvis læreren sa noe, skulle han bare si at mormor ikke skrives med bindestrek

Gammel 05-05-10, 21:25   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plutti, her.

I leseboken til 1. klassingen min, hadde de jammen klart å skrive mormor slik: "mor-mor" Opptatt som jeg er av rettskriving, rablet jeg over streken, og sa til sønnen min at hvis læreren sa noe, skulle han bare si at mormor ikke skrives med bindestrek

Ja, men det er sånn de gjør det i det Jonsbråten-verket, antakelig det Fibis datter bruker. Med hensikt. Alle ord er delt opp i stavelser.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 21:34   #3
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg kan for øvrig huske at jeg som 7-8-åring irriterte meg over leseboka selv.
Der sto det: "Marit leiker med dokker. Marit liker å leike."
Jeg mente nemlig selv dengang at dette var for dialekt å regne, og at på skriftig norsk het det "å leke".

Veslevoksen?

Nok en veslevoksen melder seg! Jeg kunne ikke fordra ordet leike. Og i tredjeklasse fikk vi utdelt et vers av Inger Hagerup, klippet opp i biter som vi skulle sette sammen selv. Det var vel meningen å øve kreativiteten vår, men jeg var grusomt snurt fordi læreren og de andre elevene satte sammen diktet feil!

Jeg hadde fått mark av det verket. Gler og bindestrek mellom stavelsene? Veslevoksne Matilda 7 år hadde tatt det som en personlig fornærmelse.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.