Sv: Lager du saus selv?
Opprinnelig lagt inn av Skyfri
Hvordan lager man brunsaus med sukkerkulør? Smaker det like godt som brunet smør og mel spedd med vann? Det gjør jo forsåvidt ikke posesausen heller, selvsagt.
Like godt som svidd mel og brent smør med vann? Eh...ja. Og jeg bruker aldri vann, jeg bruker kraft eller buljong. Og matfløte. En liten dæsj. Sukkerkuløren gir ikke smak, bare innbydende farge. Jeg synes sauser lagte på bruning veldig ofte er grå og altfor lyse, de ser ikke appetittlige ut.
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Akkurat sånn er det jeg også gjør. Bruner ikke melet, lager hvit og brun saus på samme måte men tilsetter litt sukkerkulør i den brune. Og vanlig eddik gjør underverker i brun saus, det lærte jeg av kokkemannen til venninnen min, det er faktisk blitt helt uunnværlig. Jeg har til og med begynt å ha det i pastasausen (Bolognese).
Balansen mellom syre og sødme er (i tillegg til at fett = smak) hemmeligheten i det meste av mat. Ørlite sitron eller eddik er kjempegodt i det meste av sauser, sammen med noe sødme. Og så er det nesten alltid salt som mangler om det smaker flatt. Man kan være ganske løssluppen med saltingen, for det skal uendelig mye salt til å overgå posenes saltinnhold.