Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Ta Oschlo-testen

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-10, 13:19   #1
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ta Oschlo-testen

Tradisjonell øst. Oppvokst på øvre Romerike.

Mange av disse uttrykkene må det vel kun være ungdom som sier?

Setningene som var nesten like var jo omtrendt som en dysleksi-test.

Gammel 10-04-10, 13:31   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg syntes en del noen av alternativene på "syntaks" var litt bakvendte, når de kom med hele setninger som man skulle si om var sære eller ikke. For meg ble det veldig sært. Syntes også FET og SHHHHPA er ganske sært, selv om jeg har hørt det ofte.

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Setningene som var nesten like var jo omtrendt som en dysleksi-test.

De setningene med snudd ordstilling var typiske eksempel på skandinaviske multietnolekter, som "kebabnorsk". Manglende inversjon (dvs at man bruker samme rekkefølge på setningsledd i helsetninger og leddsetninger) er typisk der, og det sprer seg i andre ungdomsgrupper enn de med annen språkbakgrunn enn norsk også, visstnok.

Ellers må det da være en stor feilkilde i denne undersøkelsen at mange uten bakgrunn fra Oslo deltar. Men de luker oss kanskje ut fra materialet siden de ber om oppvekstfylke.

Gammel 10-04-10, 13:48   #3
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Måtte jo bare teste jeg også. Finnmarking bosatt i Trøndelag og språklig ender jeg da opp med tradisjonell vest.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 13:58   #4
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg er utlending og testet tradisjonell vest. Syntes ærlig talt testen var temmelig etnosentrisk.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:23.