Sv: Nå er de her igjen
Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.
Ja som jeg skrev i innlegget du tok tak i, så hadde det å samle grovavfall f.eks. ved miljøstasjoner kunne vært en løsning. Det ville jo også effektivisere hentingen. Ellers er jeg vant med at borettslag setter containere ut. Å samle ting mer burde jo være overkommelig. Ha visse steder man satte fra seg dette, og ikke bare langs veien. Det er jo ikke sikkert det skulle så mye til for å skape endring.
Om det er like effektivt? Ja hva sa du selv?
Nei, det er ikke like effektivt.
I slike situajsoner må man vurdere kost vs. nytte. Når det gjelder søppelinnsamling bør det være effektivt med tanke på at man får inn mest mulig, og for å gjøre det må det være lett for dem som ønsker å kvitte seg med søppelet. Så vidt jeg vet har alle kommuner miljøstasjoner hvor man kan kvitte seg med ting fortløpende. Problemet med å kun ha det, er at det krever større organisering for forbrukeren. Man trenger bil, kanskje henger, og det må planlegges. Ergo vil mange enten kaste ting i den vanlige søpla som ikke skal kastes der, kaste det bak låven, eller hogge det i biter og brenne det i peisen.
Ved å sette noe ut og ha en felles innsamling tar man bort disse tersklene, og gjør det lett og enkelt for forbrukeren. Da syns jeg de få som syns det er plagsomt at noen roter i søppelet deres to ganger i året får holde ut det.
Nå aner ikke jeg hvor HI bor, men steder jeg har sett at dette gjøres er ikke i så veldig tettbygde strøk.