|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du kristen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
61 | 22,76% |
Nei |
164 | 61,19% |
Usikker/sånn halvveis |
40 | 14,93% |
Dustepoll |
3 | 1,12% |
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Er du kristen?
Signerer Niobe enkelt og greit.
![]() |
#122 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det meste en går rundt og holder for sant er ikke vitenskaplig fundert, til syvende og sist. Mange ateister ser ut til å tro at alt de står for er objektive sannheter. Det blir nesten for religiøst for meg. Jeg kaller meg agnostiker, ikke kristen. Litt som Mauser stiller jeg spørsmål ved alt, også det jeg holder for sant, men samtidig erkjenner jeg at en må velge å tro at noe er riktig for ikke å ende som en nihilist, som faktisk også er et verdivalg.
![]() |
#123 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du kristen?Ja, jeg skrev nå halveis/ usikker.
![]() |
#124 |
Pauset
|
Om noen spør meg om jeg er frelst så vil jeg ikke svare ja. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg tror at det kanskje ligger så mye i det å være frelst at jeg føler meg ikke "hjemme" i det, på en måte. Det er vel i igjen den følelsen av å bli plassert i en bås. Folk som er frelst forbinder jeg med en voldsom kristen/religiøs utøvelse som jeg ikke kan stå for, om dere skjønner |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
frakoblet
|
Det har jeg ikke sagt. Jeg har sagt at for meg er det fullstendig ulogisk å tro på noe som ikke lar seg bevise. "Gud skapte verden" - det skulle vel stride imot Darwins lære, eller? Jeg vet hva jeg tror på av disse forklaringsmodellene. Jeg tror religioner er skapt i et forsøk på å forklare vår eksistens her i verden, og for å styre menneskene.
![]() |
#127 |
Absolut ateist
|
Det ligger jo i menneskets natur å søke svar. Og før man hadde midlene til å finne svarene, så skapte man forestillinger ut fra de forutsetningene man hadde. Ergo eventyr. Det er jo en grunn til at man først har naturreligioner og at kristendommen, islam, hinduismen m.m. er et hakk opp fra disse igjen. Det er jo som denne behovspyramiden. Det grunnleggende behovet er mat og husly og sånt. Det dekker naturreligionene. Man ber om god jakt, innhøstning osv. Når dette er dekket i større grad går man over til å dekke de mer åndelige behovene, noe som de nyere religionenen dekker. Egentlig burde jo de dø ut etter hvert, men det er vel et altfor stort maktsenter tilgjengelig til at det kommer til å skje med det første.
![]() |
#129 |
Multitasker
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er så enig med deg. Ser ikke helt den i forbindelse med bryllup heller. Tradisjon er en dum og teit unnskyldning synes jeg.
![]() |
#130 |
Pauset
|
![]() Sv: Er du kristen?Hva med alle menneskene som har hatt fysiske opplevelser som de sier var Gud som hjalp dem? Det kan ikke bevises vitenskapelig pr. idag, men kanskje det kan det en gang. Vi kan kun bevise det vi har teknologi og kunnskap om i dag, men er alt oppdaget? |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er du kristen?Det er vel ingen som nekter for at noen kan ha fysiske opplevelser av all mulig art for alle mulige årsaker.
![]() |
#132 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Selvsagt er ikke alt oppdaget. Det aller meste er antakelig ikke oppdaget. Det er velkjent at elektriske støt i kombinasjon med narkose kan fremkalle sterke religiøse opplevelser hos mennesker. Derfor blir det for meg så banalt når noe man ikke forstår (sterke opplevelser, helbredelser etc) blir forklart med Gud (Allah, Vishnu, Odin, whatever). Kristendommen, f eks, har så dårlige forklaringsmodeller at det er helt flaut. Og Kirken har tatt feil i så mye etterhvert at man må lete med lys og lykte etter hva de egentlig har hatt rett i. Jorden som sentrum i universet, og brenn alle som er uenige. Første kongebok (7.23) som definerer at pi = 3 (for ikke å snakke om Alabama, som har gjort dette til lov, fordi bibelen alltid har rett). Og så videre, og så videre.
![]() |
#133 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er du kristen?Nei.
![]() |
#134 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Er du kristen?Ja, jeg er vel en slags kristen. Kan i grunnen signere det meste fra Tangina sitt innlegg. Min tro er bygd opp rundt den troen jeg er vokst opp i, men jeg sluker ikke alt kirken, eller andre som hevder å ha samme tro som meg, kommer med av den grunn (peker på tittel). Min Gudstro er min, selv om den er tuftet på kristendommen så er den ikke allmenngyldig for alle som vil kategorisere seg som kristen, og den forklarer jeg kun for mine aller nærmeste. Sist redigert av Imma : 04-04-10 kl 17:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
can-jur
|
Men det er jo det som er forskjellen på å tro og å vite.
![]() |
![]() |
#136 |
frakoblet
|
De kan umulig vite at det var gud som gjorde dette. Det er godt mulig det er noe som skjer i hjernen til mennesket, den er også et mysterium. Ellers lar jeg Mauser svare, for han har allerede gjort det glitrende:
![]() |
#137 |
can-jur
|
Men er det viktig hvem/hvs som gjorde det?
![]() |
![]() |
#138 |
Absolut ateist
|
I så fall får folk holde det for seg selv istedet for å spre pisspreik.
![]() |
#139 |
frakoblet
|
Dersom man skal bruke det som et bevis på at gud eksisterer så er det selvsagt viktig, og det var slik det ble presentert i denne tråden. Personlig gir jeg blaffen i hva andre tror, så lenge de lar meg være i fred og ikke påvirker meg negativt på noen måte. Tro gjerne på lilla elefanter, om du vil.
![]() |
#140 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du kristen?Litt på siden av hovedtemaet, men det som fascinerer meg er at så mange har hatt opplevelser som gjør at de bastant mener at det er Gud/Allah/hvem det måtte være som har vist sin kraft. Hvor er logikken i at millioner av mennesker har ekstrem nærhet til Allah, samtidig så har millioner av mennesker nærhet til Gud og Jesus? Eller andre religiøse skikkelser. Alt alle tror på kan ikke være sant, de fleste tar faktisk feil.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|