|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?
Ok - alle fordommer på bordet: jeg tar nok både Lørenskog, Kolbotn og Bærum med i Oslo-opplegget mitt her ja. Og det er nok mer en hjelp-hva-kan-de-komme-borti-av-skumle-ting enn problemer med å se for meg at det kan være ok å bo der. For jeg ser for meg mange steder i Oslo det kunne være ok å bo med barn, gitt at jeg og mannen hadde jobber i nærheten slik at det ikke gikk bort alt for mye tid daglig på logistikk.
|
|
|
#2 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg har aldri hørt om en kommunal barnehage i Oslo som har særlig lange åpningstider. Tvert imot. I de to bydelene vi har bodd har åpningstidene vært fra 07.30 til 16.30/16.45 i alle kommunale barnehager.
|
|
|
#3 |
|
saftig
|
Fint at du sier det er fordommer, for det er nok nettopp det det er. Jeg tror det er minst like skummelt å bo i en liten bygd der man er prisgitt at miljøet er bra. Bor man på et større sted, er det lettere å styre unna dårlige miljøer og oppsøke de bedre. Det er ikke alle ungdommer som henger rundt spor 19 på Oslo S - dessuten er politiet veldig oppmerksomme på dette miljøet og følger tett opp.
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg må fnise litt av alle som tror det er så "fali" å bo i Oslo. Det husker jeg kusinen til mamma også pratet om, de bodde i Krokstadelva utenfor Drammen, ikke langt fra Mjøndalen, og jeg var mye der som fjortis. Det var ikke noe mindre farlig der, for å si det sånn...
|
|
|
#5 |
|
ræv med ører
Vi bodde nær Tveita en stund, og det var noen i mannens familie som ikke turte å besøke oss der.
|
|
|
#6 |
|
Ferdig!
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Tittel og tittel....
|
Om man kommer fra et lite sted som man oppfatter som trygt og godt, så syns jeg ikke det er rart at man syns Oslo er litt skummelt. Det har jo også noe med å væe kjent, det man ikke kjenner er jo ofte mer skummelt enn det man kjenner til.
|
|
|
|
#8 |
|
Nek er allrighte dyr
Joda, men det er jo lizzom ikke New York eller Miami heller da. Jeg synes ikke det er skummelt i Bodø eller Stavanger, selv om jeg ikke er kjent der...
|
|
|
#9 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Det er nå alltids en feil gjeng, om det så er på Fagernes, Spydeberg eller Årdal.
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
Det tror jeg også. Der jeg vokste opp, kunne man velge mellom TenSing, rånerne og grisefylla; ikke akkurat noe særlig til utvalg det akkurat. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Tittel og tittel....
|
Folk er jo forskjellige da. For noen er det meste skummelt, for andre igjen er det spennende med nye plasser. Om man er vokst opp i Oslo så skjønner jeg godt at man ikke syns andre, mindre byer er så skummelt, men om man er vokst opp på en liten plass så forstår jeg godt at man syns Oslo(og andre byer for den del) er skummelt.
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Jeg tror nok du har rett, ting vi er vant til føles mer trygt enn det som er fremmed. Sånn er det bare. Jeg kjenner ei som er vokst opp på Majorstua, hun er ikke det minste redd for å gå alene gjennom byen midt på natta. Slottsparken etter midnatt alene kunne ikke ha ramlet meg inn langsomt engang, det synes jeg er kjempeskummelt. Jeg vet ikke om det er noen grunn til at jeg skulle være redd der, men det er jeg. Delvis fordi det var ett av stedene tanta mi nekta meg å gå alene i Oslo da jeg flyttet dit som 18-åring. Jeg kan derimot fint bevege meg mutters alene langs landeveien en sen kveld. Jeg vet ikke om dette egentlig er tryggere enn slottsparken rent statistisk, men det er sånn det føles.
|
|
|
#13 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Etter min erfaring er det mye lettere å få tak i dop, sprit og annen fjas i småbyer enn i storbyer.
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan være veldig kreativt fruktbart å bo på steder hvor det ikke finnes så mange tilbud også. Det at man kjeder seg litt er jo ofte bare positivt. Man blir både kreative og nytenkende. Jeg kjenner godt til et tettsted i Nordland som har skapt MANGE musikere, og hvor foreldrene engasjerte seg stort i forhold til å lage teatergrupper, kor osv i barndommen deres. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Og det endte som regel opp med at man klinte med rånerne. I grisefylla. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?Jeg blir litt smårørt av alle som føler så varmt for Oslo, eller andre byer. Jeg har aldri hatt en |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Ja, det kan nok tippe begge veier. Og jeg krangler overhodet ikke på at det er sunt å kjede seg litt. Det har bare ikke fungert for noen av småstedene jeg kjenner godt nok til til å uttale meg om.
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
saftig
|
For all del, det er visse steder i byen jeg ikke oppsøker på kveldstid. Nederste del av Karl Johan og nedre del av Akerselven, for eksempel. Men det er altså ikke noe problem for meg å unngå å oppholde meg der.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|