Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-10, 20:38   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Mener du bo i oslo sentrum-urban-måte å bo på med barn? For å vokse opp i Oslo utkanten som barn er nok ikke så forskjellig fra å vokse opp i Lørenskog, Kolbotn eller Bærum.

Ok - alle fordommer på bordet: jeg tar nok både Lørenskog, Kolbotn og Bærum med i Oslo-opplegget mitt her ja. Og det er nok mer en hjelp-hva-kan-de-komme-borti-av-skumle-ting enn problemer med å se for meg at det kan være ok å bo der. For jeg ser for meg mange steder i Oslo det kunne være ok å bo med barn, gitt at jeg og mannen hadde jobber i nærheten slik at det ikke gikk bort alt for mye tid daglig på logistikk.

Gammel 29-03-10, 20:41   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri hørt om en kommunal barnehage i Oslo som har særlig lange åpningstider. Tvert imot. I de to bydelene vi har bodd har åpningstidene vært fra 07.30 til 16.30/16.45 i alle kommunale barnehager.

Nå bor jeg et steinkast utenfor byen og åpningstidene er betraktelig lengre. "Alle" kommunale barnehager åpner syv, og det er til og med en god del som åpner 06.30. De holder åpen til 17.00 alle sammen.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 20:42   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ok - alle fordommer på bordet: jeg tar nok både Lørenskog, Kolbotn og Bærum med i Oslo-opplegget mitt her ja. Og det er nok mer en hjelp-hva-kan-de-komme-borti-av-skumle-ting enn problemer med å se for meg at det kan være ok å bo der. For jeg ser for meg mange steder i Oslo det kunne være ok å bo med barn, gitt at jeg og mannen hadde jobber i nærheten slik at det ikke gikk bort alt for mye tid daglig på logistikk.

Fint at du sier det er fordommer, for det er nok nettopp det det er. Jeg tror det er minst like skummelt å bo i en liten bygd der man er prisgitt at miljøet er bra. Bor man på et større sted, er det lettere å styre unna dårlige miljøer og oppsøke de bedre. Det er ikke alle ungdommer som henger rundt spor 19 på Oslo S - dessuten er politiet veldig oppmerksomme på dette miljøet og følger tett opp.

Gammel 29-03-10, 20:51   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må fnise litt av alle som tror det er så "fali" å bo i Oslo. Det husker jeg kusinen til mamma også pratet om, de bodde i Krokstadelva utenfor Drammen, ikke langt fra Mjøndalen, og jeg var mye der som fjortis. Det var ikke noe mindre farlig der, for å si det sånn...
Og alle vestkantkollegaene mine som tror nesten alle blir narkomane hvis man vokser opp på østkanten.
Hva i alle dager er så mye mer farlig i Oslo? Sånn spesifikt?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 20:53   #5
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg må fnise litt av alle som tror det er så "fali" å bo i Oslo. Det husker jeg kusinen til mamma også pratet om, de bodde i Krokstadelva utenfor Drammen, ikke langt fra Mjøndalen, og jeg var mye der som fjortis. Det var ikke noe mindre farlig der, for å si det sånn...
Og alle vestkantkollegaene mine som tror nesten alle blir narkomane hvis man vokser opp på østkanten.

Vi bodde nær Tveita en stund, og det var noen i mannens familie som ikke turte å besøke oss der.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 21:27   #6
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Vi bodde nær Tveita en stund, og det var noen i mannens familie som ikke turte å besøke oss der.

Tveitagjengen er skikkelig farlig vettu
Men nå har vel nesten alle av de enten døde eller sitter inne, så så farlig er det ikek lenger.

Jeg bor et steinkast unna og føler jeg bor midt i skogen selv om det kun er 20 min med banen til sentrum.
Det er fint å bo her

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 20:54   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Om man kommer fra et lite sted som man oppfatter som trygt og godt, så syns jeg ikke det er rart at man syns Oslo er litt skummelt. Det har jo også noe med å væe kjent, det man ikke kjenner er jo ofte mer skummelt enn det man kjenner til.

Gammel 29-03-10, 21:00   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Om man kommer fra et lite sted som man oppfatter som trygt og godt, så syns jeg ikke det er rart at man syns Oslo er litt skummelt. Det har jo også noe med å væe kjent, det man ikke kjenner er jo ofte mer skummelt enn det man kjenner til.

Joda, men det er jo lizzom ikke New York eller Miami heller da. Jeg synes ikke det er skummelt i Bodø eller Stavanger, selv om jeg ikke er kjent der...
Harrypuben på Jessheim derimot..... Lett å bli slått ned.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 29-03-10, 21:02   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Det er nå alltids en feil gjeng, om det så er på Fagernes, Spydeberg eller Årdal.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 29-03-10, 22:05   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nå alltids en feil gjeng, om det så er på Fagernes, Spydeberg eller Årdal.

Det tror jeg også. Der jeg vokste opp, kunne man velge mellom TenSing, rånerne og grisefylla; ikke akkurat noe særlig til utvalg det akkurat.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 21:03   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Joda, men det er jo lizzom ikke New York eller Miami heller da. Jeg synes ikke det er skummelt i Bodø eller Stavanger, selv om jeg ikke er kjent der...
Harrypuben på Jessheim derimot..... Lett å bli slått ned.

Folk er jo forskjellige da. For noen er det meste skummelt, for andre igjen er det spennende med nye plasser. Om man er vokst opp i Oslo så skjønner jeg godt at man ikke syns andre, mindre byer er så skummelt, men om man er vokst opp på en liten plass så forstår jeg godt at man syns Oslo(og andre byer for den del) er skummelt.

Gammel 29-03-10, 20:55   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Fint at du sier det er fordommer, for det er nok nettopp det det er. Jeg tror det er minst like skummelt å bo i en liten bygd der man er prisgitt at miljøet er bra. Bor man på et større sted, er det lettere å styre unna dårlige miljøer og oppsøke de bedre. Det er ikke alle ungdommer som henger rundt spor 19 på Oslo S - dessuten er politiet veldig oppmerksomme på dette miljøet og følger tett opp.

Jeg tror nok du har rett, ting vi er vant til føles mer trygt enn det som er fremmed. Sånn er det bare. Jeg kjenner ei som er vokst opp på Majorstua, hun er ikke det minste redd for å gå alene gjennom byen midt på natta. Slottsparken etter midnatt alene kunne ikke ha ramlet meg inn langsomt engang, det synes jeg er kjempeskummelt. Jeg vet ikke om det er noen grunn til at jeg skulle være redd der, men det er jeg. Delvis fordi det var ett av stedene tanta mi nekta meg å gå alene i Oslo da jeg flyttet dit som 18-åring. Jeg kan derimot fint bevege meg mutters alene langs landeveien en sen kveld. Jeg vet ikke om dette egentlig er tryggere enn slottsparken rent statistisk, men det er sånn det føles.

Men jeg ser på et vis for meg at det er flere fallgruber for tenåringer i Oslo (jada og i Trondheim/andre byer også kanskje) enn på mindre steder? Det må da være lettere å havne i feil gjeng når det finnes en feil gjeng? Eller blir det helt feil?

Gammel 29-03-10, 22:03   #13
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Men jeg ser på et vis for meg at det er flere fallgruber for tenåringer i Oslo (jada og i Trondheim/andre byer også kanskje) enn på mindre steder? Det må da være lettere å havne i feil gjeng når det finnes en feil gjeng? Eller blir det helt feil?

Etter min erfaring er det mye lettere å få tak i dop, sprit og annen fjas i småbyer enn i storbyer.

Og det er alltid en gjeng. Problemet i småbyer er ofte at det ikke er så mye annet. Et lite miljø blir giftigere langt fortere enn et stort et, og når du ikke har noe bedre for deg, ikke kan bytte skole hvis du ender opp i litt feil miljø, og "alle andre gjør det", da er det vanskelig(ere) å holde seg unna.

Gammel 29-03-10, 23:01   #14
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Problemet i småbyer er ofte at det ikke er så mye annet. Et lite miljø blir giftigere langt fortere enn et stort et, og når du ikke har noe bedre for deg, ikke kan bytte skole hvis du ender opp i litt feil miljø, og "alle andre gjør det", da er det vanskelig(ere) å holde seg unna.

Det kan være veldig kreativt fruktbart å bo på steder hvor det ikke finnes så mange tilbud også. Det at man kjeder seg litt er jo ofte bare positivt. Man blir både kreative og nytenkende. Jeg kjenner godt til et tettsted i Nordland som har skapt MANGE musikere, og hvor foreldrene engasjerte seg stort i forhold til å lage teatergrupper, kor osv i barndommen deres.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 23:05   #15
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sant nok, Veslemøya.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 23:19   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Der jeg vokste opp, kunne man velge mellom TenSing, rånerne og grisefylla; ikke akkurat noe særlig til utvalg det akkurat.

Og det endte som regel opp med at man klinte med rånerne. I grisefylla.
(TenSing har jeg for øvrig liten erfaring med.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 23:29   #17
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg blir litt smårørt av alle som føler så varmt for Oslo, eller andre byer. Jeg har aldri hatt en følelse for noen av de byene jeg har bodd i. Jeg trives overalt, og min hjemmefølelse er der jeg har mine. Dvs at jeg følte meg like hjemme i Bodø og Oslo som i Bergen, Narvik og Sandefjord. Men føler meg ikke spesielt knyttet til noen av byene, bare av relasjonene med menneskene i dem. Kunne gått tenkt meg å ha en sånn følelse for et spesielt sted, men innser at det sannsyligvis ikke er lokalisasjonen som er avgjørende for min følelse av å være hjemme.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 00:10   #18
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Det kan være veldig kreativt fruktbart å bo på steder hvor det ikke finnes så mange tilbud også. Det at man kjeder seg litt er jo ofte bare positivt. Man blir både kreative og nytenkende. Jeg kjenner godt til et tettsted i Nordland som har skapt MANGE musikere, og hvor foreldrene engasjerte seg stort i forhold til å lage teatergrupper, kor osv i barndommen deres.

Ja, det kan nok tippe begge veier. Og jeg krangler overhodet ikke på at det er sunt å kjede seg litt. Det har bare ikke fungert for noen av småstedene jeg kjenner godt nok til til å uttale meg om.
"Kreativ og nytenkende" er ikke akkurat ord som beskriver hjembygda. Heller tvert i mot. Mye gammeldagse holdninger, mye dop og heimkok, og dårlige skoler.

Gammel 30-03-10, 00:26   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Alle steder har en feil gjeng. Jeg mener det er lettere å havne i feil gjeng når man har to valg, de snille og de slemme, enn når man har et hav av muligheter på hver side.

Jeg tilbragte noen år av tenåringstida i Harstad, og det er det eneste stedet i verden jeg har opplevd å vite sånn noen lunde hvordan jeg skulle få tak i narkotika, hvis jeg skulle hatt noe ønske om å prøve det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 23:19   #20
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

… Slottsparken etter midnatt alene kunne ikke ha ramlet meg inn langsomt engang, det synes jeg er kjempeskummelt. Jeg vet ikke om det er noen grunn til at jeg skulle være redd der, men det er jeg. …

For all del, det er visse steder i byen jeg ikke oppsøker på kveldstid. Nederste del av Karl Johan og nedre del av Akerselven, for eksempel. Men det er altså ikke noe problem for meg å unngå å oppholde meg der.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:21.