Sv: Kunne dette vært en "regel" i forhold til personangrep i diskusjoner?
Det skal absolutt ikke mye til for å kunne legge sammen to og to og finne identiteten til forumbrukere som har skrevet noen innlegg, nei Jeg er ikke dreven på data, men med de riktige hintene kan man finne ut så mangt. Av den grunn skriver jeg aldri navnet på barna på internettforum, og selv om jeg nok har delt mer enn tilstrekkelig opp gjennom årene innbiller jeg meg at det skal noe til å vite hvem jeg er med mindre man kjenner (til) meg fra før (altså navnet mitt).
Det verste eksempelet jeg har hørt er et barn som ble forsøkt kidnappet på vei hjem fra skolen. Da hadde altså moren lagt ut såpass mye informasjon om bosted, skole, navnet på barna, livssituasjon, ect at vedkommende kunne luke ut hvilket av barna på skoleveien som var dette barnet og snakket med barnet som om han kjente foreldrene og hadde avtale med de om at han skulle hente barnet fordi de var forhindret fra å komme hjem til vanlig tid. Ganske ekkelt og definitivt en vekker på hvor sårbart det kan være å dele for mye informasjon (selv om det nok med stor sannsynlighet kan ha vært en vandrehistorie). Av samme grunn legger jeg heller ikke ut anonyme innlegg som kan skade meg eller familien/bekjente om jeg skulle bli gjenkjent.
Når det gjelder skrivestil og gjenkjennelse her inne er jeg alt for ny til at jeg klarer å gjenkjenne andre enn de brukerne jeg kjenner til fra før. Jeg kan også skvette over å lese innlegg som ligner forbausende mye på mine egne for så å oppdage at det faktisk var jeg som skrev dem (er ikke vant til å bruke det nicket jeg bruker nå) 
|