|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg vil at ungene mine skal få et yrke de trives med, men jeg vil helt klart oppfordre dem til å ta høyere utdanning. Hvorfor? For samme grunnene som Mim oppgir: livskvalitet, helse, slitasjeskader, uføretrygd, levealder, lønn og sånn. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
ctrl+z
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?
Man kan ikke ha god livskvalitet og helse med fagbrev?
|
|
|
#3 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Dette er jo statistisk, og ikke på individ-nivå. Det er tross alt mange med kun videregående som lever godt og lenge og har god både helse og lønn. Derfor ville jeg ikke tenkt så mye på det om en av jentene ønsker å ta en yrkesrettet linje på videregående. Det viktigste er at de velger noe de har lyst til og noe de har gode evner innen. Men før jeg applauderer et slikt valg skal de overbevise meg om at det velges av genuin interesse og at de har et mål med det.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#5 |
|
© All rights reserved
|
Joda, men ikke for alle. Det er ganske tungt å være frisør, helsefagarbeider, buss-sjåfør og/eller bil-lakkerer. Tungt arbeid, tunge arbeidsstillinger, man utsettes for kjemikalier, uregelmessig arbeidstid som ikke er særlig familievennlig osv. Jeg kommer aldri til å oppfordre ungene mine til å bli frisør, selv om de liker å flette hår og synes det er gøy med hårmote. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
Men andres unger må gjerne bli det?
|
|
|
|
#7 |
|
© All rights reserved
|
Var ikke spørsmålet i HI hva vi synes er OK for egne barn? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Shake it out!
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Hmmm. Jeg tenker at jeg sånn i utgangspunktet vil oppfordre, men ikke presse til å ta høyere utdannelse. Samtidig tenker jeg også som såmat lykke er viktigst og at ikke alle nødvendigvis passer til å studere. Og at seks års utdannelse beviselig ikke nødvendigvis gjør noen lykkelige :datapunkt:. Tre år til derimot!
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette synes jeg er en merkelig tankegang...at man ikke vil oppfordre barnet sitt til å følge en eventuell yrkesdrøm være det seg er å bli lege, bilmekaniker, lærer, frisør, sykepleier eller brannmann eller hvasomnestenhelst. Det er da virkelig såååå mange bra yrker som er tunge både fysisk og psykisk og med håpløse arbeidstider, men om man bare skal velge mandag-fredag 8-16 så begrenser det seg jo for en del...
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
Jeg skjønner godt hva 007 mener. Særlig når det gjelder et yrke som frisør, som spiser sine ansatte så til de grader. Det finnes knapt en frisør over 40; innen den tid har de aller fleste pådratt seg yrkesskader eller valgt et nytt yrke. Jeg ville synes det var dumt om barna mine gikk inn for en karriere som nesten garantert ble kortvarig, og der man risikerer å sitte igjen med skader. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Det var et forsøk på en metafor......
|
|
|
|
#12 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
Er så hjertens enig! |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?JEG vil at de skal studere videre, gjerne i utlandet, reise en del og gjøre seg livserfaringer før de "slår seg til ro". Utdanningen min har gitt meg mye både i forhold til selvutvikling, erfaringer, venner og jobbmuligheter, som jeg ikke ville vært foruten. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| griserøkter |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|