Sv: Obamas helsereform vedtatt
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Jeg har vært på legevakten i Storgata og vært fornøyd hver gang. Jeg regner med at du aldri har besøkt en legevakt i USA, det er temmelig likt. Man må vente der også.
Jeg har vært på legevakten i USA og det STINKER! Lange ventetider og dyrt. Det kostet meg 150 dollar og forsikringsselskapet 300 dollar for at en sykepleier kikket meg i nesen og sa at jeg hadde bihulebetennelse, når jeg hadde alle symptomer på influensa (i juni i fjor). At jeg ikke hadde s erter i bihulene og bøyde meg framover og ristet på hodet for å understreke at de ikke var litt vondt en gang hjalp ingenting. Jeg ble sendt hjem med antibiotika . I tillegg sendte de regningen både til meg og forsikringsselskapet og truet meg med inkasso da jeg ikke betalte, forsikringsselskapet måtte ringe dem TRE ganger før de ga seg på å kreve det forsinringselskapet hadde dekket. Jeg skal ikke på skitten igjen om det smeller.
Og det stemmer at forsikringen fordyrer tjnestene. Har snakket med mange her om det. Som forteller at de feks klipper alle som føder = ekstra kostnad. Ei venninne ble tilbudt paracet mot smerter. Hun spurte hva det ville koste. 40 dollar! Ei annen venninne fikk vortemiddel på forsikringen. Sånn standard greie som man smører på - 80 dollar! Fysioterapauttimenen som ble dekket av forsikringen kostet tre ganger så mye som de man kjøpte utenfor forsikringen. Osv, osv. Det er definitivt behov for en reform. Det folk protesterer mot er nok at de må være med å betale gildet over skatteseddelen, pluss at det er en del som velger å ikke ha forsikring, fordi de feks har nok penger til at de ikke treneger forsikring. En må huske at blant de millionenen uten forsikring er det ikke bare fattige, men også en del av de veldig rike som ikke ser poenget med forsikringen, men som nå må kjøpe en eller bli trukket 2,5% av inntekten.
Og selvfølgelig er det de som er redd for at tilbudet skal bli dårligere og ventelistene lengre når alle plutselig står i samme køen. Og sannsynligvis blir det slik også. For det er bare tull at de inne er ventelister her i USA, det er det, både for vanlig lege og spesialister. Og de blir annsynligvis ikke kortere av at flere får råd til å gå til leger og spesialister. Uten at det gjør reformen feil.
En annen bit er jo at vi i Norge betaler mye for vår helse- og sosialforsikrinh også, det merker vi veldig godt nå som vi bor her, men fremdeles er med i folketrygden. Det hadde definitvt vært rimeligere for oss og arbeidsgiver å ha en amerikansk forsikring, sånn helsemessig. Men så er det jo andre fordeler med Norsk folketrygden