|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?Kanina: helt klart et poeng. Mitt ene barn skal sjekkes for cøliaki igjen, i sommer, og vi tar ikke bort alt mel før vi har fått disse resultetene. Det som imidlertid blir vanskelig er at disse testene sjelden er nøyaktige, og ofte ikke gir rett resultat. Har nå truffet/hørt om flere som måtte la barna gå gjennom gastroskopi for å tilslutt få bekreftet tilstanden i tarmen ("ødelagte" tarmtotter).
|
|
|
#2 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?
Gastroskopi er i de aller fleste tilfeller nødvendig for å stille diagnosen cøliaki. Men du tenkte kanskje på at dersom blodprøvene er negative, og man likevel mistenker cøliaki, så hender det at man gjennomfører gastroskopien likevel?
|
|
|
#3 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, nettopp. Jeg formulerte meg litt dårlig. Jeg var ikke klar over dog at gastroskopi er nødvendig for å stille diagnosen? Vet du om man gjør dette i narkose med små barn?
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, det er i utgangspunktet nødvendig med gastroskopi for å bekrefte en positiv blodprøve. Dessuten gir en diagnose på bakgrunn av gastroskopi rett til stønad fra Nav. Små barn må legges i narkose, ja.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|