Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tjener/stuepike

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-10, 11:42   #1
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 318
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tjener/stuepike

Jeg har hatt noen år i oppveksten da vi bodde i et land da det var vanlig å ha hushjelp. Min familie "arvet" hushjelp sammen med huset, så i stedet for å si henne opp fortsatt vi å ha hushjelp. Mine erfaringer fra de årene gjør at jeg ikke ønsker å ha noen som skal arbeide i mitt hjem. Vaskehjelp hver 14. dag har jeg vurdert, men ønsker ikke egentlig det heller. Mange grunner til det, men den viktigste er at jeg vil ha kontroll på privatlivet mitt selv, vaske skitten min selv og i forhold til en mer permanent stuepike/stuegutt/aupair vil jeg ikke ha noen gående som delvis er en del av familien med samtidig er en ansatt. Det føles ikke riktig, for meg.

Om andre velger seg denne løsninga så er det greit for meg så lenge den som ansettes har skikkelige og ordnende arbeids- og lønnsforhold på alle områder. Å bruke au pair som billig hushjelp med begrensede rettigheter i vertslandet er jeg skeptisk til på generelt grunnlag, selv om jeg ikke av den grunn går ut i fra at alle som har au pair utnytter disse. Det er bare litt for lett å gjøre det slik maktfordelingen i et slikt forhold er.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 12:49   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjener/stuepike

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Om andre velger seg denne løsninga så er det greit for meg så lenge den som ansettes har skikkelige og ordnende arbeids- og lønnsforhold på alle områder. Å bruke au pair som billig hushjelp med begrensede rettigheter i vertslandet er jeg skeptisk til på generelt grunnlag, selv om jeg ikke av den grunn går ut i fra at alle som har au pair utnytter disse. Det er bare litt for lett å gjøre det slik maktfordelingen i et slikt forhold er.

Enig med du. :amen:

Hvorvidt man er en DårligMorTM om au pairen følger ungen til vaksinasjon, er nå en annen diskusjon spør du meg.
Hvis jeg lå hjemme med omgangssyken og ungen skulle få Rotarix, så er det jo bedre at noen andre følger ungen.

Jeg kunne godt tenkt meg en som vasket klær. Eller rettere sagt: Brettet nyvasket tøy.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.