Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kunne du vært surrogatmor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Kunen du vært surrogatmor?
Ja 26 11,56%
Nei 180 80,00%
Vet ikke 19 8,44%
Deltakere: 225. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-10, 11:28   #121
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunne du vært surrogatmor?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg tror mange ville blitt veldig overrasket over egne reaksjoner og den psykiske belastningen om de hadde gått igjennom dette i virkeligheten.

Selvfølgelig er det veldig enkelt å si hvordan man tror man ville reagert, men hva det faktiske følelsesmessige resultatet ville blitt er jo ganske umulig å vite før man står opp i situasjoenen. Jeg tenkte utrolig mye på dette i en periode siden en av min beste vennine var ufrivillig barnløs og jeg skulle gjerne ønsket å hjelpe henne og mannen. (Egg og sæd fungerer, men ikke gravidkroppen/ovnen til min vennine). Desverre så ligger ikke forholdene til rette for at man kan gjøre dette i Norge, så da ble det ikke aktuelt, men det hadde ikke så mye med viljen å gjøre.

Gammel 09-03-10, 12:41   #122
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og jeg tror du ville blitt overrasket over hvor fraværende den psykiske belastningen er for mange.

Forskning viser dette? At det er vanlig med liten psykisk belastning?

Det er ikke hvem som helst som får lov til å være surrogatmor i USA, og det er en grunn til at man skal ha rimelig solid psyke.

Gammel 09-03-10, 12:46   #123
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp. Hvem som helst er ikke det, så dermed er de som oftest psykisk kompetente til å håndtere dette. Det er sjelden jeg har sett noen gå i graven over et surrogatsvangerskap.

Gammel 09-03-10, 12:52   #124
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Det virker som du sitter på veldig mye kunnskaper rundt dette emnet, Sitron. Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvorfor du vet så mye om det, og hvor du finner kildene dine, for selv kan jeg ikke helt se at en del av de argumentene du kommer med her er særlig velbegrunnede. Nå er ikke min erfaring med surrogati den største, men til gjengjeld kjenner jeg flere som har benyttet seg av dette og dermed også satt meg inn i prosessen (spesielt siden vi selv vurderte dette en periode).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 12:55   #125
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, men jeg kunne gitt bort egg. Det er altfor lenge å være kvalm for noen andre.

Gammel 09-03-10, 13:31   #126
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

I utgangspunktet nei. For det rette beløpet ja.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 17:19   #127
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Det virker som du sitter på veldig mye kunnskaper rundt dette emnet, Sitron. Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvorfor du vet så mye om det, og hvor du finner kildene dine, for selv kan jeg ikke helt se at en del av de argumentene du kommer med her er særlig velbegrunnede. Nå er ikke min erfaring med surrogati den største, men til gjengjeld kjenner jeg flere som har benyttet seg av dette og dermed også satt meg inn i prosessen (spesielt siden vi selv vurderte dette en periode).

Og det sier du, som "bare diskuterer GS (ikke at du visste at det het det) og der foreldreskapet overdras før fødsel". Jeg antar du dermed diskuterer ut fra et Californiaperspektiv, siden det er en av få stater som i det hele tatt gir muligheten for PBO. Så hvorfor i all verden velger du å diskutere ut fra en setting som foregår i California?

Gammel 09-03-10, 17:34   #128
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I føge Standford University finnes det ikke noen gode studier om den psykologiske effekten på surrogatmor, men i følge nettstedet ( http://www.stanford.edu/group/womens...cy/health.html ) viser erfaringer dette:

Although many surrogate mothers admit to feeling sorrow and distress when relinquishing the child, they also felt a sense of happiness and satisfaction for the new parents of the baby.

Jeg synes "sorrow and distress" er ganske alvorlige greier, jeg.

Gammel 09-03-10, 17:46   #129
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det kunne jeg ikke, men jeg synes det er flott at noen kan tenke seg det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 18:33   #130
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nope. Så stas var det ikke å gå gravid.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 19:51   #131
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

I føge Standford University finnes det ikke noen gode studier om den psykologiske effekten på surrogatmor, men i følge nettstedet ( http://www.stanford.edu/group/womens...cy/health.html ) viser erfaringer dette:

Although many surrogate mothers admit to feeling sorrow and distress when relinquishing the child, they also felt a sense of happiness and satisfaction for the new parents of the baby.

Jeg synes "sorrow and distress" er ganske alvorlige greier, jeg.

Selvsagt føler man sorg og er lei seg der og da. Og les hva som står; når man gir fra seg barnet. Det betyr ikke at det er en vedvarende følelse. For de fleste så går det fra noen dager opp mot et par-tre uker. Altså i den tiden også mange nybakte mødre som har sin egen baby lider av "baby blues". Det er fullstendig normalt og det er dermed ikke sagt at det er noe som skaper psykologisk ubalanse. Det er også noe surrogatmødre vet mest sannsynlig vil skje og ikke minst lar man det skje, fordi det er en prosess man må gjennom. Og ja, man er som oftest ganske godt forberedt.

Gammel 09-03-10, 20:26   #132
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Selvsagt føler man sorg og er lei seg der og da. Og les hva som står; når man gir fra seg barnet. Det betyr ikke at det er en vedvarende følelse. For de fleste så går det fra noen dager opp mot et par-tre uker. Altså i den tiden også mange nybakte mødre som har sin egen baby lider av "baby blues". Det er fullstendig normalt og det er dermed ikke sagt at det er noe som skaper psykologisk ubalanse. Det er også noe surrogatmødre vet mest sannsynlig vil skje og ikke minst lar man det skje, fordi det er en prosess man må gjennom. Og ja, man er som oftest ganske godt forberedt.

Jeg synes dette er veldig interessant. Sitron, du har innsikt i dette? Hvor har du informasjonen fra? At det går over etter noen uker og sånn?

Gammel 09-03-10, 20:33   #133
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Fra ganske mange surrogater etter hvert, selvsagt.De gangene det er av mer langvarig karakter er det ganske ofte brutte løfter og dårlige relasjoner med i bildet.

Gammel 09-03-10, 20:47   #134
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Fra ganske mange surrogater etter hvert, selvsagt.De gangene det er av mer langvarig karakter er det ganske ofte brutte løfter og dårlige relasjoner med i bildet.

Selvsagt? Jeg kjenner ingen surrogatmødre, men det er kanskje damer du har nettkontakt med? Jeg synes det er godt å høre at det er vanlig å ikke streve så mye i etterkant. Vi er sannelig ulikt skrudd sammen, og godt er selvsagt det. Men kjenner du så mange at det blir statistiske sannheter ut av det? Eller kan det være sånn at det er de vellykkede surrogatmødrene man hører mest fra?

Gammel 09-03-10, 20:48   #135
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fullstendig uaktuelt! Kroppen min har ikke godt av graviditeter og er ganske utslitt på det området. Donert bort egg kunne jeg derimot gjort.

Gammel 09-03-10, 20:49   #136
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg vet om tragediene også, for å si det sånn. Jeg vet om de som kjemper med nebb og klør for å beholde barnet, medaljens baksider, foreldre som er langt fra verdige til å få et barn og i det hele tatt. Dritt er det. Bare ikke så mye som man skulle tro.

Gammel 09-03-10, 20:54   #137
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Nei. Med hyperemesis, bekkenplager og lange, seige fødsler er kroppen min litt for lite egnet til svangerskap til at jeg i det hele tatt kunne vurdert det.
Og det er før jeg går dypere i problemstillingen.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 22:24   #138
Odelia

Odelia sin avatar

Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Og det sier du, som "bare diskuterer GS (ikke at du visste at det het det) og der foreldreskapet overdras før fødsel". Jeg antar du dermed diskuterer ut fra et Californiaperspektiv, siden det er en av få stater som i det hele tatt gir muligheten for PBO. Så hvorfor i all verden velger du å diskutere ut fra en setting som foregår i California?

Jeg beklager om jeg har villedet deg her, men mine kunnskaper om surrogati går lengre enn det jeg tydeligvis har gitt uttrykk for i denne tråden (som allerede nevnt vurderte vi dette selv og har således sett på ulike firma i ulike land). Grunnen til at jeg bruker mer folkevennlige uttrykk er fordi de aller færreste aner hva man snakker om når man bruker forkortelser eller hele navnet som sådan, og for å unngå misforståelser/at andre faller av fordi de ikke har kunnskaper nok om termene ser jeg ikke noe galt i dette.

Grunnen til at jeg kun har diskutert ut fra GS har jeg beskrevet i den andre tråden.

Skulle jeg ha vært surrogat for de to tilfellene jeg har nevnt at jeg er villig til å gjennomføre dette for hadde det vært aktuelt med både TS og GS for mitt vedkommende, og det innebærer jo nødvendigvis at man har satt seg inn i dette (og siden jeg har lang erfaring fra både prøverøring, vurdering av donasjon (både den ene og andre veien), ect vet jeg "litt" rundt dette her). Jeg kan forøvrig heller ikke se at jeg kun har diskutert surrogati ut fra hvordan det foregår i California. Jeg har diskutert det ut fra hva som har vært aktuelt for oss, og hva jeg tror er mest aktuelt i debatten rundt legalisering av surrogati i Norge.

Du er nok litt for kjapp til å trekke dine egne konklusjoner ut fra innleggene mine, Sitron. Hva med å heller spørre hva jeg mener før du konstanterer? Det blir langt mer fruktbare debatter ut av slikt (Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt om hvorfor du har så inngående kunnskaper om dette her, og det kan jo være at flere har interesse av å høre hvilke grunnlag du baserer uttalelsene dine på siden de er ganske så bastante. Misforstå meg rett; ikke noe galt i bastante uttalelser, men man kan med fordel servere litt mer med dem slik at det er lettere for oss å vurdere hvorvidt du har det fra "hearsay" fra bekjente, hvor mye du selv har satt deg inn i situasjonen (som nødvendigvis vil gi deg et annet utgangspunkt), ect)

Sist redigert av Odelia : 09-03-10 kl 22:30.
Gammel 09-03-10, 22:35   #139
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Nei, egentlig kan jeg ikke si at jeg er spesielt interessert i å svare på noe som helst fra deg.

Gammel 09-03-10, 22:37   #140
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Eh.. ok? Men da er det kanskje ein idé å la være å kommentere innleggene mine slik at jeg slipper å kaste bort tiden min på å diskutere med folk som tydeligvis ikke er interessert i å svare for seg?

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.