|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskapI forhold til kontakt med barna tror jeg faktisk det aller viktigste er å være likestilt i hverdagen. Jeg ser poenget med en deling av permisjon, men for at barna skal oppfatte mor og far som likestilte er det mye viktigere at begge to er synlige og tilstede i barnas hverdag. Begge to bør være kjent med barnehagen, skolen, aktiviteter, være alene med barna, lage mat o.s.v. Dette er selvsagt ikke noe man kan gå inn og lovregulere, men på sikt er det dette barna husker. Ikke hvem som trillet vognen når de sov eller ga dem mat da de var 7 mnd.
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskap
Det tror jeg også. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Selvfølgelig. Men i min omgangskrets ser eg at den rollefordelinga som blir etablert frå starten av har ein tendens til å bli verande. Pappa'ane som klarte å unngå å vere aleine med barnet under permisjonen er dei samme som jobbar mykje overtid. Dei fortsetter å unngå å vere aleine med barna. Det er mor som følger opp aktiviteter (bortsett frå kanskje fotballtrening
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Ja, det er jeg enig i. Jeg tror ikke det er bevisst heller, det bare blir sånn.
|
|
|
#5 |
|
Ustabil
|
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskapJeg tror at grunnlaget legges lenge før barnet er påtenkt. Jeg tror ikke at det er i det kvinner velger å være hjemme mens mannen jobber at fremtiden spikres. For HVORFOR velger de sånn? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskapJeg trodde jeg var veldig interessert i jobb og karriere før jeg fikk barn, men plutselig ble det ikke like viktig lengre. Det ble mer interessant å få flere barn, og jeg skulle gjerne hatt enda flere. Jeg vil gjerne være masse hjemme, ha laaange permisjoner, og kjenner meg opprømt bare å tenke på "hva om jeg ble gravid en aller siste gang". Som introvert tilflytter hadde jeg ikke noe liv utenom jobb før jeg fikk barn, men nå har jeg en funksjon å fylle. Noen som behøver meg. Noen å bry meg om. Jeg har godtatt at jeg og mannen har ulike roller i familien, og at vi tildels utfyller hverandre. Jeg er mer ordne, styre, oversikt person som jobber nært hjemmet, mens han er leke, fikse, rydde person, som pendler. Vi blir aldri lik. Vår bakgrunn, væremåte, involvering blir ikke lik. Men begge bidrar, og begge ønsker en slik fordeling. Jeg føler meg viktigere som mamma enn på jobb. Det er viktigere for meg som person å være den mammaen jeg vil og ønsker, enn å være 100% på jobb. Det er også viktig for meg å kunne være den mammaen jeg ønsker uten at en mann må være delaktig i det. Jeg er ikke avhengig av han får å få livet mitt til å gå opp. Men det er fint og enklere å være to. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskapTenkte jeg skulle legge inn et fint stemningsbilde i denne tråden
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskapDebatt på nrk nå. Surrogatparet fra den der India-saken er i studio med ungen. Som holdes ut i studiolyset av faren gjennom hele sendingen. Hvor er vogna?
|
|
|
#9 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Vet ikke helt hva du skisserer her. Manglende interesse hos fedrene ? Mødre som offer? Er det helt utelukkende at det er økonomiske så vel som sosiolgiske årskaker? Er det helt utelukket at dette er et valg som er gjort bevisst utfra individenes interesser og verdier, ikke som et offer for tradisjonnelle kjønnsroller (uten at jeg sier at det ikke ofte er tilfellet). |
|
|
|
|
|
#10 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Enig. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Det tror jeg også. Det er bare så synd at det blir brukt som "argument" for at kvinnene skal være hjemme hele den første tiden. Jeg hører også fedre si at de føler det anderledes når de f.eks. er mye mer hjemme med nr. 3 enn de var med nr. 1. Ikke at kontakten med de andre barna er dårligere på sikt, men at de har likt at de har vært mer involvert fra starten.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|