|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskapJeg synes dette var enda en skivebom. Trist lesing. Hvorfor applaudere at unge menn skal kaste kvinner ut av hjemmet og ut i arbeidslivet? Ta sin plass? "Morsrollen har aldri vært dyrket mer enn nå" står det. Javel? Morsrollen er ikke dyrket. Den er skyteskive, vil jeg heller påstå. Den er for de som har råd. Og de som kan og våger "dyrke" den såkalte morsrollen, de blir latterliggjort, og sammenlignet med muffins-vestkantfruene. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskap
Det må være lov å påpeke at for kvinner som ønsker å gjøre karriere og være økonomisk uavhengig så er det å få barn en større inngripen i arbeidslivet enn for mannlige kolleger uten å få denne utbrukte klisjéen etter seg: Prøver å likne menn liksom.
|
|
|
#3 |
|
På (opp?)tur
|
Snakker vi forbi hverandre? Mulig jeg formulerte meg dårlig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Det er vel og bra med sterke rettigheter mens man er i permisjon og når man kommer tilbake. Det er bare det at mens du var borte var mannen på nabokontoret tilstede. Han fikk i løpet av det året vist hvilke evner han har. Når du er tilbake på kontoret og den neste krevende arbeidsoppgaven skal delegeres til deg eller nabomannen har han vist hva han er god for, mens du har gode papirer. Hvem tror du da får den spennende oppgaven?
|
|
|
#5 |
|
På (opp?)tur
|
Et eksempel på å være likeverdige, uten å være like, er sykepleiere og førskolelærere f.eks. Man prøver å få flere menn til å ta disse jobbene, for å øke lønnen. Det er jo helt sykt! Lønnen skal opp, men man skal da ikke trenge menn til det?! Yrkene er like mye verd uten menn! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sånne uttalelser som dette blir jeg bare trist av.
|
|
|
#7 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
1. Det er ikke riktig at kvinner prioriterer barn. Men det er riktig at kvinner (og menn selvfølgelig) har mulighet til å velge å prioriterer barn. Sist redigert av Imma : 08-03-10 kl 13:39. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
På (opp?)tur
|
1. Jeg mener det er riktig og viktig at kvinner eller menn kan velge å prioritere barn og hjem en periode. Det er en samfunnsinnsats. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Nettopp. Jeg er også villig til å betale den prisen. Nå etter at jeg har fått barn er jeg villig til å ofre det meste for ham og familien. Men jeg skulle ønske det ikke var nødvendig.
|
|
|
#11 |
|
Shake it out!
|
Og jeg synes ikke at jeg har gjort noe offer for barn og familie. Altså, det hadde vært et større offer å ikke ha barn og familie, da hadde jeg savnet noe. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få gitt uttrykk for det, og jeg innser at det for andre er helt reelt at det å få barn setter dem tilbake. Og det er trist. Men samtidig er det trist at det også ses ned på - for det gjør det! - om man velger å være hjemme med barn. Og at man da får beskjed om at man jobber mot likestilling og mot de som kjemper for å få like rettigheter. Man bidrar til opprettholde bildet av at kvinner ikke yter skikkelig etter at de får barn, osv, osv.
|
|
|
#12 |
|
Shake it out!
|
Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskapDet er fullt mulig at vi er så likestilte i forhold til ungene fordi vi har fått dem på den måten vi har. De har ikke ligget i magen min, og vi hadde de fire-fem første ukene sammen, hvor vi var likestilte fordi jeg ikke ammet. Jeg hadde riktignok mesteparten av permisjonen, men ungene er på ingen måte mer knyttet til meg enn til faren. Sannsynligvis fordi de alldeles ikke husker hvem som trillet vognen, som noen påpekte.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Dette strider mot min erfaring. |
|
![]() |
| Trådverktøy | |