Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskap

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-10, 14:00   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner burde ikke fått barn - Det hellige moderskap

Nei, det er ikke det de mener. Det de mener er at det å få barn gjør såpass mye mer med et kvinneliv enn med et mannsliv, slik at det kan virke som at vi ikke burde få barn for å kunne skåre like høyt som menn på alle andre aspekter i livet. At det å få barn har en voldsomt mye større effekt på kvinner enn på menn, selv om det ikke er noen som helst grunn til at det skal være sånn.

Leser dere virkelig kronikken som at kvinner rent fysisk burde nekte å få barn? Hvordan får dere til det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 14:06   #2
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Frå intervjuet:

Sitat:

Dette er selvfølgelig en spissformulering. Poenget vårt er at hvis kvinner hadde handlet rasjonelt, så ville de ikke fått barn. All statistikk viser at kvinnen taper på det, utdyper Yssen.

Eg skjønnar kva dei meiner og tvilar ikkje på at enkelte føler at det å få barn har bremsa dei i karrieren.
Eg har ikkje oppplevd det slik og har ikkje merka at eg har blitt behandla annerledes i arbeidslivet som gravid. I alle fall ikkje av mennene på min arbeidsplass. Dersom dei spurte om gravidteten var det i såfall kun for å vere høflig.

No når eg er stipendiat merkar eg jo at dei unge stipendiatane uten barn og dei "gamle" som har voksne barn har ein stor fordel. Dei disponerer tida si 100 % sjølv sidan ingen er avhengige av at dei kjem seg heim før barnehagen stenger. Dersom det er behov for å jobbe intensive 12 timers dagar ein periode, så kan dei gjere det. Eg kan ikkje det. Eller eg kunne kanskje gjort det, men då hadde eg fått skikkelig dårlig samvittighet.

Gammel 08-03-10, 14:11   #3
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, det er ikke det de mener. Det de mener er at det å få barn gjør såpass mye mer med et kvinneliv enn med et mannsliv, slik at det kan virke som at vi ikke burde få barn for å kunne skåre like høyt som menn på alle andre aspekter i livet. At det å få barn har en voldsomt mye større effekt på kvinner enn på menn, selv om det ikke er noen som helst grunn til at det skal være sånn.

Leser dere virkelig kronikken som at kvinner rent fysisk burde nekte å få barn? Hvordan får dere til det?

Jeg leser kronikken på samme måte. Men måten det er skrevet på går jo ut på at (alle) kvinner (burde) ønske å score like høyt som menn på alle andre aspekter i livet. Og at det er den ultimate løsningen på et likestilt samfunn. Slik ser ikke jeg på det. Jeg mener at mulighetene til å velge det ene eller det andre burde være tilstede. Det er det ikke i norge i dag. At kvinner å menn skal kunne prioritere det som føles viktig og riktig for seg og sin familie uten at valgene blir styrt av krefter som tvinger menn og kvinner inn i roller som allerede er definert. I et helt likestilt samfunn vil det ikke bli sett ned på å være husmor, ei heller å jobbe 150%, pga kjønn eller moderskap. Men at det kan bli sett ned på av andre med et annerledes verdisyn må man regne med. Det er noe annet enn at hele samfunnet er lagt opp slik at man i realiteten ikke har noe valg, ifh til kvinner vs menns lønn, kjønnsrollemønster osv

Sist redigert av Imma : 08-03-10 kl 14:16.
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 14:12   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg leste den faktisk litt sånn. Jeg ser at jeg må lese den med litt andre briller.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.