Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-10, 14:34   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror heller ikke noen velger å sette barn til verden fordi de da får utbetalt 970 kr måneden. (Det ville være veldig dårlig økonomisk planlegging i så fall.)

Men jeg tror det spiller en stor rolle at vi har et samfunn rundt oss som i sin helhet legger opp til at det skal være attraktivt og relativt uproblematisk å få barn. I Norge slipper de fleste kvinner å velge mellom karriere og unger, slik man i mye større grad må lenger sør i Europa. Dette er utvilsomt med på å holde befolkningsveksten oppe, mens den til sammenlingning faller som en stein i Italia for tiden. Så vidt jeg vet er det ganske bred enighet om at dette delvis skyldes de elendige velferdsordningene for småbarnsmødre/familier.

Jeg tror derfor ikke man skal ta alt for lett på å kutte å bevilgningene til småbarnsforeldre, selv om det selvsagt er lov til (og anbefalt) å ta de enkelte virkemidlene opp til vurdering med jevne mellomrom.

Jo, men da tror jeg man heller må se på de andre virkemidlene, ikke barnetrygden. Retten til permisjon med full lønn, for eksempel, er et gode som er rimelig eksklusivt. Rett til barnehageplass for en rimelig penge er et annet viktig gode som bidrar til å opprettholde yrkesaktiviteten hos foreldre.

Mens mine barn gikk i barnehagen sank barnehageprisene (makspris ble innført), og det tilsvarte i løpet av den tiden barna gikk der mer enn 970 kroner i måneden.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.