Sv: Regjeringen vurderer kutt i barnetrygden
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Forøvrig kan jeg ikke forstå at barnetrygden "stimulerer folk til å få barn". Til det er beløpet alt for lite. Og hvis nå barnetrygden virkelig hadde vært så stor at den bidro til at folk valgte å få barn, så ville jeg stilt spørsmålstegn ved om det var riktig at folk skulle sette unger til verden "for pengenes skyld".
Jeg tror heller ikke noen velger å sette barn til verden fordi de da får utbetalt 970 kr måneden. (Det ville være veldig dårlig økonomisk planlegging i så fall.)
Men jeg tror det spiller en stor rolle at vi har et samfunn rundt oss som i sin helhet legger opp til at det skal være attraktivt og relativt uproblematisk å få barn. I Norge slipper de fleste kvinner å velge mellom karriere og unger, slik man i mye større grad må lenger sør i Europa. Dette er utvilsomt med på å holde befolkningsveksten oppe, mens den til sammenlingning faller som en stein i Italia for tiden. Så vidt jeg vet er det ganske bred enighet om at dette delvis skyldes de elendige velferdsordningene for småbarnsmødre/familier.
Jeg tror derfor ikke man skal ta alt for lett på å kutte å bevilgningene til småbarnsforeldre, selv om det selvsagt er lov til (og anbefalt) å ta de enkelte virkemidlene opp til vurdering med jevne mellomrom.
|