|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Jeg kjenner mange som ikke drikker, og er veldig forsiktig med å kommentere og spørre også når de som gjør det velger å stå over. Det kan hende at jeg har kommentert hvis det er noen jeg er vant til at tar seg en drink eller to, men det har jeg sluttet med nå. De som faktisk er avholds kommenterer jeg ikke, men dersom de er gode venner hender det at vi snakker om hvorfor de ikke drikker, både på mitt og deres initiativ. Etter at vi begynte å prøve på barn har jo jeg selv vært avholds i mange sammenhenger der jeg ellers ville drukket, og merker hvor mye jeg stresser med hva folk tenker og tror om det. Det burde jo egentlig ikke være et tema. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Fjellpiper
|
Sv: "Hvorfor drikker du ikke"
Vinlotteri er en typisk del av det alkoholnormative i samfunnet vårt. På mange arbeidsplasser er det en så viktig del av det sosiale limet at det å ikke delta, spesielt hvis man er avholds, blir regnet som å holde seg selv bevisst utenfor. Jeg kjenner en mann som er avholds og sjef på arbeidsplassen sin som konsekvent er med på vinlotteriet og alltid passer på å være blant de siste som går fra fester osv nettopp fordi det er "sosialt suspekt" å være avholds. Da er det enklere å ta de loddene og gi vinflaska man evt vinner til ektefelle eller andre som har glede av den. Selv har jeg i perioder insistert på at en eventuell vingevinst måtte byttes til alkoholfri vin før neste lotteri. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Hvorfor drikker du ikke"
Min mann drikker jo vin. (Sånn i teorien, men han åpner ikke en flaske alene, så det er ikke så ofte akkurat...) også var det jo altså da litt "presset" nettopp i forhold til at overskuddet gikk til pizza på festen, det ble jo "feil" å spise pizzaen uten å ha bidratt på en måte (helt til de endret det til at det gikk til vinen...) også er trekningen i fredagslunsjen, og, vel, det er jo spennende å kanskje kunne vinne... sosialt. Vinen jeg evt vant kunne jeg altså gi til min mann, vi ga bort ei flaske i gave en gang. Det er jo som andre sier, en del av det "sosiale limet" på jobb, rett og slett. Men, for øyeblikekt i en behagelig dvale.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|