Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom
De fleste er vel enige i det som blir sagt men som påpekt, det blir litt for dumt å si at man er mot sorteringssamfunnet når man er med på å lage det selv. Jeg hadde nok også valgt å avslutte svangerskapet hvis de hadde påpekt "feil" ved UL uke 12. Trist, men sant konstanterer jeg.
Så tenker jeg også på alle de liv som sikkert blir avsluttet ved en feil, for 100% sikkert er det jo ikke, men de aller fleste velger å avslutte svangerskap alikevel. Så er jeg selvfølgelig preget av det nære familiemedlemmet mitt som ble født alvorlig hjerneskadet, et totalt uverdig liv (blind, døv, lam osv). Tenk om x "bare" hadde hatt Downs? For jeg synes det er relevant å skille mellom Downs og større, grove misdannelser, hjerne / hjerte skader osv.
Så poenget mitt er at det i aller høyeste grad er en verdidebatt jeg synes vi bør ha, når vi skaper et samfunn der vi etterhvert ikke ønsker å føde noen barn med avvik, om det så er Downs eller alvorlige misdannelser / hjerneskader. Vi lever jo i aller høyeste grad i et sorteringssamfunn, det blir så dumt å nekte for det. Så får vi heller ta debatten fra det utgangspunktet. Synes jeg.
Så er det ikke noe annet en ganske så utrolig at vi i Norge da ikke får UL før uke 18, da med det resultat at det blir flere senaborter. Så kan de som vil og har mulighet ta UL i uke 12 og slippe den ekstra belastningen en senabort er. Å tro at man kan forhindre et sorteringssamfunn ved å ikke tilby en tjeneste som er der alikevel for de som kan betale for det blir så ufattelig dumt og urettferdig.