Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefalinger til jente på fire og et halvt!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-07, 23:28   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalinger til jente på fire og et halvt!

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Bøkene om krokodillen Johannes Jensen er også bra.

Er det flere? Jeg har bare lest Johannes Jensen føler seg annerledes. Den er bra.

Mange gode forslag her. Jeg vil i tillegg foreslå Ole Lund Kierkegaard. Jeg elsket Vesle Virgil da jeg var liten og leser ofte disse bøkene for elevene mine. Ser noen her foreslår Roald Dahl. Etter min mening er de fleste bøkene hans (som forøvrig er fantastiske!) for kompliserte for en fireåring. SVK leser vi for øyeblikket i 2. klasse, og det er flere som ikke henger helt med. Han skriver fantastisk, men har et språk som passer best for barn som iallefall er fylt 6-7 år vil jeg si. Mulig yngre også kan ha glede av det.

Anne Cath Vestly elsket jeg som barn, men jeg tror Aslak Sira Myhre har rett i at mange av disse bøkene er utgått på dato, de fenger ikke dagens generasjon like godt. Dagens barn har helt andre referanserammer. Jeg har lest lite Vestly for jentungen min, men det er mulig hun hadde likt det bedre enn jeg tror.

Erlend Loes barnebøker er også morsomme!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 23:33   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Anne Cath Vestly elsket jeg som barn, men jeg tror Aslak Sira Myhre har rett i at mange av disse bøkene er utgått på dato, de fenger ikke dagens generasjon like godt. Dagens barn har helt andre referanserammer. Jeg har lest lite Vestly for jentungen min, men det er mulig hun hadde likt det bedre enn jeg tror.

!

Prøvde å lese Anne C Vs Guro for eldstejenta her. Jeg slet med å forklare hva det betydde når moren leide et værelse, og at bestyrerinnen ble sinna hvis barn løp i gangen. Mammaen gikk også rundt og søkte seg jobb som tjenestepike, men de brukte et annet ord som jeg ikke kommer på nå.
Jenta mi forstod heller ikke hvorfor det var så vanskelig å telefonere. "Mamma,- hadde ho glemt mobilen?"

Du har helt rett,- barn har helt andre referanserammer.

Gammel 27-01-07, 23:38   #3
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg mener å huske at Teskjekjerringa som ble nevnt tidligere her var veldig morsom eller fin å høre for meg og lillesøsteren min, vi kan ha vært 4 og 7 år. Jeg ble lei av å høre farfar lese den for oss, mens søsteren min holdt ut gang etter gang...

Ellers liker jenta mi på 3,5 Johannes Jensen. Vi har en om at Johannes Jensen er alene og får seg kjæreste (Frida), får ikke sjekket akkurat nå hva tittelen er, men den fenger.

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 23:43   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh! Se hva jeg fant! http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1594651&rom=MP Andre som husker den? Jeg ELSKET den!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 23:46   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har Jørgen Moes vei nr. 13 i en eller annen "samlebok", og jeg har lest den for alle guttene. Men husker den ikke fra jeg var liten selv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 00:00   #6
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Bøkene og Reven og Griusungen er morsomme.
Karsten og Petra leser vi stadig, og til og med HE på seks koser seg med dem.
Albert Åberg
Geitekillingen som kunne telle til ti. -Den har jeg lest en million ganger for JC.
Dustefjerten (Om du ikke har nynorskvegring)
Nå er Barbapappa blitt populært igjen.
Jeg skal finne fram Den lille vampyren for HE snart. Tror han vil like bøkene, men de er kanskje litt for vanskelige for JC på 4,5.
Det samme gjelder kanskje for Svein og Rotta?
Dragen med de røde øynene, av Astrid Lindgren. Den er så fin og trist.

Til små jenter synes jeg det er viktig med noen skikkelige jentehelter. Men de er det ikke så lett å finne. Eventyret om Lurvehette var favoritteventyret mitt da jeg var liten. Tøffe, kule Lurvehette som kjempet mot troll og utysker. Mye mer spennende enn kjedelige, vakre tørrpinner av noen prinsesser. SÅNN skulle jeg bli!
http://www.reisenett.no/eventyr/html/asbjornsen5.htm

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 08:15   #7
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma MØ slår også an til mødrene som har passert 30 (Jeg ler sånn når jeg leser om Mamma mø som bygger hytte at det nesten er litt pinlig)

Astrid Lindgren er vel anbefalt allerede, men hun er og blir suveren, tross alt!

Alf Prøysen og teskjekjerringa er jo også koselig

Gammel 28-01-07, 08:35   #8
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Er det noen som har hørt om "Da barna tok makten"? En kjempemorsom bok om noen barn som tok over makta i barnehagen og fant på mye sprell.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 09:01   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg hadde "Da barna tok makten". Skikkelig raddisbok med tegninger av nakne tanter med masse krøller her og der.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 09:09   #10
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ja, jeg hadde "Da barna tok makten". Skikkelig raddisbok med tegninger av nakne tanter med masse krøller her og der.

Husker du hvem som skrev den?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 23:37   #11
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Er det flere? Jeg har bare lest Johannes Jensen føler seg annerledes. Den er bra.

Snuppa er veldig glad i Johannes Jensen og kjærligheten. Den var månedens bok i bokklubbens barn for et halvt år siden ca.

Vi var veldig glad i Ugler i mosen da det gikk på BarneTv, men boka imponerte ikke mor i alle fall ...

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.