|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2010
![]() |
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene vårekjøttkaker, kokte poteter og gulerøtter. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreDet gikk stort sett i fisk og atter fisk hos min bestefar og hans nye "venninne" (bestemor døde da jeg var bitteliten). Nysaltet torsk med kokte poteter med smør på. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Midtsommerprinsesse
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreÅh, min farmor laget den beste stekt flesk og duppe.
|
|
|
#85 |
|
Glamorøs
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreI stedet for mormor og morfar hadde jeg en grandtante som jeg tilbragte alle ferier hos i barndommen. Dette var i Østerdalen, så elghakk var en stor favoritt. Med tyttebær- eller solbærsyltetøy til, og flatbrød. Hun laget også verdens beste pannekaker, digre og stekt i ekte smør, og før det spiste vi alltid ertesuppe.
|
|
|
#86 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreSmå, pannestekte, nyfiskede ørreter.
|
|
|
#87 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreKålstuing tenker jeg på og is med sjokoladesaus |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreMormor laget den nydeligste eplemos og prim. Det er det eneste jeg husker.. Ingen kan måle seg med hennes.
|
|
|
#90 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreJeg husker ikke farmor og farfar - de døde mens jeg var ganske lita. Morfar døde før jeg ble født, men jeg var heldig å ha mormor i livet mitt fram til jeg var 17.
|
|
|
#91 |
|
Midtsommerprinsesse
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreHvordan kunne jeg glemme prim da. Farmor laget prim ved å koke melk og brunost, såkalt "møske" (tror jeg). Det var mye bedre enn prim.
|
|
|
#93 |
|
Latsabb
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreJeg forbinder sildsuppe med min bestemor, født tidlig på 1900-tallet. Det er ikke noe jeg serverer nei.. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Drømmer
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreMormor og morfar hadde dessuten alltid dessert. Den var slettes ikke alltid laget fra bunnen av, og ikke nødvendigvis så god heller. Ofte var det Meierienes sjokoladepudding (den i trekantpakke) servert med H.-melk eller Stabburets sviske- eller aprikoskompott med fløte. Også hermetikk: fruktkompott, fersken eller pærer.
|
|
|
#96 |
|
Curlingkone
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreMakaronisuppe og østerdalshakk.
|
|
|
#97 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreAv de minnene jeg har om bestemors mat (som jeg ikke får andre steder eller lager selv), er hennes fantastiske vaniljekrem på topp. Jeg har ikke likt sukra rips etter at hun gikk i graven for tretti år siden uten å gi fra seg oppskriften. Også bakte hun verdens beste hvetekake hver lørdag. Moren min sin er nesten like god, men bare nesten. Hun lagde også en type fiskepudding i hvit saus med reker som var fantastisk.
Min svigermor lager saus til stekt makrell av vikingmelk - på samme vis som vår familie har brukt rømme.
Min bestefar likte ikke ferskt brød og insisterte på at det måtte ligge i skuffen minst et døgn før man begynte å skjære i det. Det var best etter 3-4 dager...
Bestemor hadde alltid kamferdrops eller syrlige drops i skapet.
|
|
|
#98 |
|
Logistikkdronning
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreLapskaus |
|
|
|