Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Et barn med diabetes kan dø på grunn av manglende kunnskap. Et barn med Adhd er bare et problem. Dessuten er det viktig at man som behandler hos blant annet bup vektlegger hvor man best bruker sine ressurser.
Litt kynisk ja. Og problemet ligger dessverre i økonomiske og menneskelige ressurser der også. Jeg bad om veiledning og oppfølging i forhold til medisinering, men fikk timene utsatt gang på gang på grunn av menneskelige ressurser. Med syv ubesatte lege/psykolog stillinger innfor bup der vi tilhørte skjønner jeg godt at også de rev seg i håret. Så når ressursene ikke fins rundt omkring, hvem skal da hjelpe skolen? Hvor skal pengene tas i fra? Kanskje ville mindre klasser ført til at det ble mindre spytting? Og hva skal en lærer gjøre om han ikke tåler å bli spyttet på? Sykmelde seg? Få eleven utvist? Gå i fra klassen og smelle døra etter seg?
En kompis av meg jobbet som miljøarbeider noen år i skolen. Og stortrivdes. Da det ble nedskjæringer gikk hans stilling først. Dette er en mann som har utdanning som barnevernspedagog, og med flere vekttall i psykologi på universitetet. Skolen skal først og fremst formidle læring og ikke drive miljø arbeid. Kanskje på tide våre politikerere begynner å se på hva skolen faktisk er og trenger og ser at det holder ikke med en lærer pr 30 elever til å løse de sammensatte problemene mange elever har. Her hvor jeg bor var helsesøster lenge en god forebyggende faktor for mange elever. Hvor er helsesøster nå, jo hun er oppsagt. Det kommer en annen innom to timer pr uke...for å veie og måle og dele ut vaksiner. Mer en det rekker hun ikke.
|