Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Husokkupanter kastet ut av Hausmania

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-10, 11:03   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husokkupanter kastet ut av Hausmania

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Det er alltid interessant å høre flere sider av en sak. Det jeg trenger er mer nøytral informasjon, for det du siterer er Kulturhuset Hausmania. Fint å høre deres versjon, men hva er fakta?

Ja, jeg regnet med at det var ganske klart for alle at det var Hausmania jeg siterte, all den tid jeg la inn link til hjemmesiden deres.

Kommunen er den andre parten i saken, tror du de kommer med supernøytral info? Er det noe i pressemeldingene fra Hausmania du mener det er ekstra grunn til å betvile? Sitatene fra offentlige reguleringsplaner?

I en sak med to parter vil det være så godt som umulig å komme med total nøytral informasjon. Det man kan gjøre er å lese begge sider med en klype salt, men innleggene i denne debatten tyder ikke akkurat på at det gjøres. Her går man ut i fra at de som er anderledes juger, og at kunstnere bør klippe seg og skaffe seg en ordentlig jobb. Charming.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 11:40   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Her går man ut i fra at de som er anderledes juger, og at kunstnere bør klippe seg og skaffe seg en ordentlig jobb. Charming.

Altså, for min del må de gjerne la være å klippe seg. De trenger ikke engang ha en ordentlig jobb, (hva nå det måtte være?) men en jobb man kan leve av, slik at man ikke trenger å stjele hus, er greit å ha.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 11:45   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Altså, for min del må de gjerne la være å klippe seg. De trenger ikke engang ha en ordentlig jobb, (hva nå det måtte være?) men en jobb man kan leve av, slik at man ikke trenger å stjele hus, er greit å ha.

Så du mener altså at all kunsterisk virksomhet man ikke kan leve av ikke har livets rett? Du vil med andre ord legge ned kulturnorge og bare ha danseband og hallelujakameratene?

Og for å rette litt på meg selv: utkastelsen gjelder altså bare boligblokka (foreløpig), ikke der mesteparten av kulturvirksomheten holder til. Bokhandelen Torpedo er riktignok rammet.

Gammel 12-02-10, 11:52   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du mener altså at all kunsterisk virksomhet man ikke kan leve av ikke har livets rett? Du vil med andre ord legge ned kulturnorge og bare ha danseband og hallelujakameratene?

.

Hæ? Det er fint å ha slagkraftige argumenter klare, men de funker bedre hvis de står i forhold til det mottakeren faktisk sa.

Gammel 12-02-10, 11:59   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Da gjetter jeg at det er fordi brannsikkerheten er så ufattelig mye bedre ivaretatt i resten av Haus.

Faktisk har kommunen intallert sprinklerannlegg i resten av Hausmania.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ok. Jeg ble bare litt oppgitt over Glitters antakelser om hva "alle andre" egentlig synes om kunstnere, og så måtte jeg fjase litt. Jeg har aldri hørt om Hausmania før i dag, så denne spesielle saken kan jeg egentlig ikke uttale meg om.

Vel, det er jo bare å lese denne tråden så finner man ut hva mange tydeligvis mener om okkupantene, uten å ha satt seg inn i saken.

Angående påstandene om gratis hus, dette var bygg som sto og forfalt for den pivate eieren ikke ønsket å gjøre noe med dem. De er i hovedsak ivaretatt og pusset opp på dugnad og via leie fra dem som bor der.

Når det er sagt så syns jeg ikke okkupering er totalt uproblematisk og hipp hurra, jeg har et litt mer nyansert syn enn det som kommer fram her, men denne tråden trenger en motvekt.

Gammel 12-02-10, 12:01   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det er sagt så syns jeg ikke okkupering er totalt uproblematisk og hipp hurra, jeg har et litt mer nyansert syn enn det som kommer fram her, men denne tråden trenger en motvekt.

Bra sagt.

Gammel 12-02-10, 12:09   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Vel, det er jo bare å lese denne tråden så finner man ut hva mange tydeligvis mener om okkupantene, uten å ha satt seg inn i saken.

Angående påstandene om gratis hus, dette var bygg som sto og forfalt for den pivate eieren ikke ønsket å gjøre noe med dem. De er i hovedsak ivaretatt og pusset opp på dugnad og via leie fra dem som bor der.

Ja, ja, ja, men jeg synes likevel du drar den litt langt når du beskylder meg for å være imot kunstnere generelt og for Gitarkameratene og danseband. Muligens noe av det mest fornærmende jeg har hørt her inne. Jeg er for kunstnerlønn, selvfølgelig, og skjønner at det ikke er mulig å jobbe 100% som tømrer samtidig som man er billedhugger. F.eks. Noen kunstnere (jeg kjenner også noen få, mest musikere) kunne nok med fordel gjort en ekstra innsats på jobbfronten. Siden de klager over å ha dårlig råd, mener jeg. Jeg snakker ikke om de som ikke gjør det.

Gammel 12-02-10, 12:12   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Hm, det kom da ganske ettertrykkelig frem i en annen tråd her for noen dager siden!
Da var det flere som ga uttrykk for at de syntes kunstnere var lufthoder som levde på familien, insisterte på å gå på tvers av samfunnet og ikke syntes de kunne nedlate seg til å ha en skikkelig jobb ...

Jeg har ikke fått med meg den tråden, så jeg vil ikke ta støyten for hva det nå måtte være som kom fram der.

Er forresten enig med hvemdetnåvar som sa at kommunen burde vært ærlig om hvorfor folkene her ble kastet ut.

Gammel 12-02-10, 11:56   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel noe med at man følger de reglene som gjelder, enten man er kunstner eller jobber med noe "ordentlig". Og at man forholder seg til de støtteordningene som finnes for kunstnere, eventuelt følger demokratiske veier for å påvirke muligheten til å utøve på fulltid. Evt jobber ved siden av. Sånn generelt.
Men hvis det var slik at de hadde en avtale, og at de er parter i en reguleringssak, så stiller det seg jo annerledes, da følger de jo demokratiske prosesser. Men kulturlokalene er altså ikke rammet?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 15:04   #10
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser ikke noe galt i informasjonen. Det var forhandlinger om å få leie. (Altså leide de ikke) frem til 2 desember. De har da vist i 2 måneder at de måtte ut. Det er ikke som at du overaskende får et utkastelsesvedtak over natten.

Når de velger å vente i 2 måneder på utkastelse ved tvang tenker jeg at dette er ønsket for å få mest mulig oppmerksomhet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.