Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.
Gunnholdningen fra skoleverkets som sier at det er hjemmet som ligger i bunn av nesten ethvert adferdsrelatert problem hos barn og unge.
Det er nok grunnholdningen fordi det er det ofte stemmer, Skvetten. (Her ser jeg igjen bort fra barn som har diagnoser som fører til atferdsproblemer.) Men: At man ser at en årsak til atferdsproblemene forekommer hyppigere enn en annen, betyr ikke at man uten å blunke slår seg til ro med den mest sannsynlige årsaken. Jeg vil tro at f.eks en lege som vet at røde prikker på huden oftere er vannkopper enn meslinger tar seg bryet med å se to ganger på pasienten likevel. Grunnene til atferdsproblemer er ofte sammensatte, og jeg tror ikke nødvendigvis at en psykolog eller en barnevernsansatt er i stand til å "se" inn i eleven og få med seg alle aspekter av livet hans som kan være årsak til atferdsproblemer. Jeg merker at jeg fremdeles er irritert over at jeg blir framstilt som "skråsikker" i denne tråden. Synes ikke noe av det jeg har skrevet indikerer at jeg er skråsikker på verken det ene eller andre.
|