Sv: Passe på så han ikke blir homo ...
Jeg må si jeg er lettere forbauset over hvor "lett" folk ser ut til å tro det er å være homofil i dagens samfunn.
Dette er ikke noe jeg klarer å skrive kort og greit om men jeg vil anbefale folk å lese litt litteratur om Heteronormativity http://en.wikipedia.org/wiki/Heteronormativity
Javisst, økning i hatvold mot homofile og type holdninger som beskrevet i denne tråden er en ting. Men det som vel sliter mest på mennesker som ikke lever etter standaren satt i vårt fortsatt A4 hetrofile samfunnsstrukur er jo den konstante påminnelsen på at de er annerledes. Alt i samfunnet er jo bygt opp etter, og følger den heterofile strukturen, ergo - er du homofil så må du hele tiden forklare (eller forsvare!) og presisere dette. Dette gjelder både yrkeslivet og privatlivet. Man kan jo bare tenke med seg selv, når man møter nye mennesker, tenker man at de likesåtodt kan være homofile eller går man ut fra at de har mann / kone og barn? Jeg stopper aldri å undre meg over folk som spør "er du gift og har barn eller"? og svaret er kanskje "nei, jeg har partner men vi har ikke barn" ... så blir det litt stillhet før det kommer en dustekommentar som "åh ja, naboen min er homofil" eller "jeg har et søksenbarn som er homo" ..
Uansett, det jeg ville si at jeg håper folk ikke tror det er slik i dagens Norge at det ikke er utfordringer i å være homofil. Det er nok ikke så mange dager man ikke opplever situasjoner når man blir påminnet om at man er "annerledes" og ikke lever etter A4 "hetro" formatet.