Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-10, 22:37   #61
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Hentet fra Wikipedia:

Kalops

Från Wikipedia

Kalops är en svensk kötträtt innehållande nötkött, lök och kryddor som serveras med kokt potatis och rödbetor [1]. Finns även i en skånsk variant där morötter tillsättes, den är något mustigare och mörkare.

Kalops lagde min oldemor og hun var svensk.

Farmor laget mye god mat og det som jeg likte best var lapskaus, fersk suppe, ertesuppe og kyllingsuppen hun lagde.

Sist redigert av Tinka : 07-02-10 kl 22:53.
Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 22:44   #62
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Farmor laget verdens beste boller. I tillegg laget hun kjempegod fiskegrateng, og alle middager hadde grønnsaker fra egen hage på sommeren. Mormor lager sjelden middag, morfar er sjefen på kjøkkenet der i huset. Han lager gode kjøttkaker.

Gammel 07-02-10, 22:46   #63
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Forbinder ikke så mye med besteforeldrene mine i Norge, mest fordi jeg flyttet herfra som treåring, og da vi flyttet tilbake var de døde.

Men besteforeldrene mine i USA forbinder jeg med mye god mat.

Søndag spiste vi så å si alltid middag hos de. Da var det hjemmelaget italiensk tomatsaus med pasta, og hjemmelaga kjøttboller, eller pølser ("italiensk "sausage"). Vi bodde i tomannsbolig, de i 2. etasje. De banket i gulvet i det de hadde pastaen i kjelen, da visste vi at det var mat om ca 10 minutter

Og en slags kake vi fikk til påske, som var stekt med et kokt egg med farget skall.

Ellers en del spesielle julegodter/kaker.

Gammel 07-02-10, 22:59   #64
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Mormor:

-verdens beste sosakjøtt som jeg lager selv
-knubedessert (dessergrøt laget av nype) med sukker og melk
-halslinser og potetskruer som hun alltid hadde i skapet

Beste (farmor)

Ikke så mye middagsmat, men mye kaffemat
-kransekakepinner med sjokolade i begge endene
-kromkaker
-after eight (men man fikk bare ta en)
-stort fruktfat med masse frukt og noen få Regia sjokolader.
-dessertsjokolade
Beste var av den "gamle skolen" der det var forventet at ungene oppførte seg skikkelig og ikke frotset i dessert. Derfor var det ekstra godt når vi fikk disse godbitene

Gammel 07-02-10, 23:01   #65
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Brødpudding og halslinser. Ikke samtidig, vel og merke.

Og prim. Bestemora mi kunne ikke skjønne at jeg ikke likte prim og smurte tjukt med prim på skiva hver eneste gang. Og jeg liker fremdeles ikke prim....

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 23:01   #66
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

ja, og at vi fikk is av de... sikkert oftere enn min mor syntes var greit..hehe
og hun hadde drops, slike harde "smørdrops"

Gammel 07-02-10, 23:20   #67
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke bestemoren min er noen stor kokk.

Mat jeg forbinder med besteforeldrene mine er kald, ihjelkokt laks (en tradisjon på større selskaper på Fosen utenfor trøndelag) med poteter, agurksalat og rømme med sukker(!) i. I tillegg til tørrtørr svinesteik, ribbe med seig svor, julebrød(hele året) og tekake

Gammel 07-02-10, 23:32   #68
Kiwi
Glad i frukt

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Det første jeg tenkte på var kald lungemos på brødskive som jeg fikk av bestefar
Hadde jeg bare skjønt den gang hva det var...

Men det er egentlig urettferdig å la det stå som det eneste. For bestemor laget fantastisk god mat. Alt fra brød, bakverk og kaker, til tradisjonell norsk mat; lapskaus, sausekjøtt, steik, kjøttkaker, etc.

Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 23:40   #69
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Uhm.
Mormor: Hjemmebakt brød med fårepølse.
Og multesyltetøy på multer plukket på myra rett utenfor stuedøra hennes.

Farmor: Kjøttsuppe!
Og lefser med masse hjortetakksalt i.

Gammel 07-02-10, 23:43   #70
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

...og Tusenfryd

Gammel 07-02-10, 23:46   #71
Lyppa

Lyppa sin avatar

Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eneste jeg kommer på er rips med vaniljeis, og verdens beste gelékake.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 00:31   #72
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Mormor lager verdens beste kringler! Har aldri smakt maken noe annet sted. Min mor har prøvd seg, men det går bare ikke. Også er de snurret på en spesiell måte. Og å få oppskriften går bare ikke an, for hun bruker en dæsj av det og en durt av det og mel til passe deig. Og akkurat når jeg trodde det ikke gikk an å få noe bedre, så begynte hun jammen å strø perlesukker over, og nå er de bare himmelske!

:sender varme tanker til den tapre åttiåringen som skal opereres i morgen, og det er store sjanser for at det ikke går rette veien:

Gammel 08-02-10, 00:31   #73
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Hentet fra Wikipedia:

Kalops

Från Wikipedia

Kalops är en svensk kötträtt innehållande nötkött, lök och kryddor som serveras med kokt potatis och rödbetor [1]. Finns även i en skånsk variant där morötter tillsättes, den är något mustigare och mörkare.

Kalops lagde min oldemor og hun var svensk.

Farmor laget mye god mat og det som jeg likte best var lapskaus, fersk suppe, ertesuppe og kyllingsuppen hun lagde.

Det er godt og det burde jeg gjøre oftere. Kryddpepper og laurbærsblad må man i. Kryddpepper i Norge, finnes det? Slike store sorte pepperkorn som man har i hele?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 00:35   #74
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det pleier vi og kjøpe i Sverige, aner ikke om det er i butikken her i Norge.

Nydelig mat, uten tvil.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 00:37   #75
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Tror aldri mine besteforeldre har lagd noe middag til meg ever, om dem har gjort det når jeg var veldig liten var det ikke noe jeg husker. Noe mere lite husmoremne skal du vel lete lenge etter.
Blir litt misunelig når jeg hører så gode minner på god mat derfra. Men jeg har andre som har erstattet det så det går bra, som lapskausen naboen lagde til meg ingen over ingen andre har prøvd og lage likt etter oppskrift men det smakte ikke likt. Ellers har mine fosterforeldre og familien der som oftes gitt meg dem gode minnene både på mat og andre ting

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 01:11   #76
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Bestemoren min hadde stort, deilig kjøkken med vedovn, der var det godt å være Filleryer av plast på gulvet, og en gommeboks på gulvet alltid klar til å fylles med fersk fisk når naboens katt stakk innom på besøk.

Hun bakte de vidunderligste brød.
Alltid var det "gammeldagskjeks" i boksen. Det var runde, myke kjeks, som minner litt om kakemenn. Måtte nytes med iskald melk, og var det beste jeg visste.
I kjøleskapet var det alltid hjemmelaga rabarbrasyltetøy og hjemmelaget rognkaviar. Mors hjemmesydde lammerull var likevel stjerna i påleggssortimentet, akkurat passe krydret.
Hver gang jeg kom på besøk lagde hun kjøttsuppe den ene dagen, nok til at det på magisk vis ble til (lys) lapskaus neste dag. Hun lagde gjerne melgrøt til meg og søskenbarna mine til kvelds, og risengrynsgrøt hvis hun ville skjemme oss ekstra bort.
Hun hadde en gammel steketakke hvor hun bakte både lefse og potetkaker, sistnevnte var helt nydelig med enten sirup eller den salte rognkaviaren.
Ho Mor var glad i sild, og det likte ikke jeg, da fikk jeg pølser i brunsaus. Hjemmedyrkede poteter til, gulløye av beste kvalitet. Spekesild elsket hun, det smakte godt, men jeg hatet alltid sildebena. Kokt, lettsaltet torsk med hvit saus kunne jeg spise uante mengder av. Når hun serverte salt kjøtt av lam, hørte byggrynssuppe til på siden. Det likte aldri jeg. Kleppmelk derimot, er fremdeles en favoritt.
Blåkveithau var hun glad i, men noe så ekkelt tenkte jeg aldri å smake på, og takket pent ja til pølser i brunsaus. Sauhau også, faren til ho Mor kom fa Voss, og sauhau var en tradisjon derfra.
Og det var MIN bestemor som lagde verdens beste kjøttkaker. Jeg husker den store kjøttkverna hennes, hun lagde sin egen kjøttdeig, og av den kom de nydeligste kjøttkaker noen sinne. Mest svinekjøtt, men hun blandet i litt lam også for å få kraftigere smak. Det var fasinerende å se hvordan kjøttstykkene kom ut i lange, røde strimler.
Rabarbragrøt eller rabarbrasuppe var sommerdesserter vi barnebarna elsket, og underlig nok elsket jeg sviskegrøten hun lagde også

Gammel 08-02-10, 10:00   #77
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maya80, her.

Tror aldri mine besteforeldre har lagd noe middag til meg ever, om dem har gjort det når jeg var veldig liten var det ikke noe jeg husker. Noe mere lite husmoremne skal du vel lete lenge etter.
Blir litt misunelig når jeg hører så gode minner på god mat derfra.

Jeg føler litt på det samme, men jeg tror faktisk besteforeldrene mine var ganske flinke å lage mat. De inviterte oss bare sjelden på middag, og da var det snakk om julemiddag. Mine besteforeldre har alltid bodd 10 minutter unna oss med bil, så vi har liksom bare vært på type kaffebesøk der.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 10:56   #78
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Med farmor forbinder jeg biff stroganof og fantastisk møre koteletter i brun saus. (Jeg må huske å be om oppskrifta på sistnevnte)

Med mormor forbinder jeg sprø, hjemmelaget potetchips som tilbehør til kalkun. Og himmelsk lapskaus til dessert.

Jeg har/hadde to bestemødre som laget veldig god mat, og som ofte inviterte på middag.

Gammel 08-02-10, 11:07   #79
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Elgkjøtt i diverse varianter.
Verdens beste mandelpotet.
Pannekaker med blåbær og bacon.
Perfekt grovbrød.
Gode kjøttkaker.
Sirup på brødskiva.

Gammel 08-02-10, 11:08   #80
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Komper. Det lagde min mormor av og til når vi skulle på besøk. Og de gode vaflene hennes med kulturmelk og rømme.

Jeg lager komper selv, men synes ikke de blir så gode som hennes.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:30.