|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
Leser
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Ja, enig i det.
Nei, det synes ikke jeg heller. Men jeg synes det er overraskende at meningene om prinsessekjoler og burka ikke er mer i samsvar slik jeg har lest tråder her på FP. Klart, dette kan ha noe både med hukommelsen min og andre ting å gjøre. Jeg har inntrykk av at hovedgrunnen til det manglende samsvaret er alderen på de det gjelder, barn versus voksne. (Og jeg blir også like overrasket over fokuset på klærne i seg selv i slike diskusjoner. Klærne betyr jo ingenting, men symbolverdien og det kulturelle uttrykket er jo veldig viktig tenker jeg. Men måten å angripe det på kan da umulig være symbolene i seg selv?)
![]() |
#222 |
Erfaren nok
|
Men, hvis rosa bare er en kjønnsløs farge, hvorfor kan ikke da gutten leke med rosa og lilla kopper?
![]() |
#223 |
Ekvilist
|
![]() |
#224 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?him, bare åpplyser om at jeg er konsekvent, jeg liker hverken prinsessekjoler eller burka
![]() |
#225 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Har tar du jo paradokset opp i ett og samme innlegg. Du har meninger om at familien Hansen ikke bør kjøpe rosa kjole til dattera si. Men at dattera til Hussein på hjørnet ikke bare må avfinne seg med en rigid kjønnssosialisering, men at det er Hussein sin egen business siden han helt opplagt ikke er en av oss og vi må tolerere hans foskjellighet. Dattera til familen Hansen er gjenstand for verdidebatt, men ikke Hussain på hjørnet. Konklusjon, Hussein m/fam. er ikke inkludert i verdidebatt-universet rundt sosialisering av barn og kjønnsrollemønstre.
![]() |
#226 |
Leser
|
Det er jeg uenig med deg i. Samfunnet er bygd opp rundt majoriteten og det er viktig at man ikke bare tenker på de mindre grupperingene. Det er som på skolen, alle skal ivaretaes, de som er over gjennomsnittet og de som er under. Men det er ikke tvil om at det er gjennomsnittet som legger listen. Det at det blir rosakjoledebatten blir tatt vil til syvende og sist være med på å legge føringer for de som går i burka også. Det er ikke tvil om at det er majoriteten som "drar" legger listen for hva som er akseptabelt og normativt.
![]() |
#227 |
maler
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Mange mener vel at små jenter skal slippe å gå i burka og at små jenter ikke skal presses inn i et rosa prinsessesystem som handelsstanden er med på å understøtte, og hvor prinsessekjoler bare er en av mange faktorer som kan være med på å opprettholde dette.
![]() |
#228 |
![]() ![]() ![]() |
Poenget mitt er enkelt og greitt at rosakjoledebatten er en apartheid-debatt all den tid de relativt kosmetisk ubetydelige kjønnsrollestrukturene relatert til det vestlige kulturelle kjønn får såpass mye mer politisk korrekt spaltemeter enn debatt rundt kjønnsrollemønstre som vi, med våre 3 til 7 år med-vekttall-på-høgskole-og-universitet-kulturelle-hornbriller, ville gått i døden for å unngått for vårt eget avkom.
![]() |
#229 |
![]() ![]() ![]() |
Sosiologisk tradisjon i Norge er preget av oppfatningen om at kjønn kun er et resultat av kultur, og ikke genetikk. Uansett hva man mener om det kommer man ikke utenom at kjønn alltid vil eksistere som en kulturell kategori, det kan aldri utslettes. Så kan man velge å gå til krig mot patriarktet og kapitalismen som tvinger uskyldsrene unge kvinner til å sminke seg og gå i høye hæler. Eller man kan la det bli en verdi i seg selv. Bruke det, la det bli nok et kapittel i sitt repertoir for å gjøre tilværelsen mer kompleks og interessant. Jeg vil påstå at til tross for feminisering og homo-løsslippet de senere åra, så har kvinner uendelig mange flere strenger å spille på i kjønnsrollejungelen. Vi lever i et herlig tolerant, mangfoldig og kunnskapsrikt samfunn. Utfordringene ligger i langt mindre grad i gamle, nedarvede strukturer enn i problematikken rundt den nye demografien, etter min opptatning.
![]() |
#230 |
Leser
|
Dette er "tenk-på-de-sultne-barna-i-Afrika"-argumentet. Man kan ikke diskutere problemstillinger fordi det er noen som har det verre. Jeg er uenig i at man ikke kan det. Jeg er faktisk mer enn uenig, fordi jeg mener å alltid fokusere på de verste og mest alvorlige problemene ofte skaper en passiv: det-er-jo-umulig-så-vi-kan-like-gjerne-gi-opp-holdning.
![]() |
#231 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Jeg mener ikke rosa er en kjønnløs farge. Koppene er de eneste de har på denne lille plassen jeg bor Så han fikk rosa og lilla kopper med prinessekrone på. Med en pekebok med dyr i sammen med koppesettet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Mother of Dragons
|
Det har jeg faktisk ikke sagt. Så lenge du ikke greier å lese hva folk skriver så er det fullstendig poengløst å bruke tid på å diskutere med deg.
![]() |
#233 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Jeg er ikke enig i at alle skal bli androgyne. Jeg har troen på individualitet.
![]() |
#234 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Ingen av mine får batmantøy. Det er virkelig ikke pent. Superman, on the other hand.
![]() |
#235 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() |
#236 |
![]() ![]() ![]() |
Det er ikke noe enten eller, problemstillingen har vært ikke-tema i feministiske kretser i alle år. Man trenger ikke gjøre mer enn å utvide fokuset. Her snakker vi om en betydelig del av Norges befolkning som man rett og slett ikke ønsker å bruke samme brilleglass på, men overlater til politisk populisme som man kan peke nese til for sine tabloide og antatt vikariende motiverte utspill.
![]() |
#237 |
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Verdens Gang setter standarden der akademia svikter. Her kom det vel fram like mye i en kort, tabloid artikkel som all forskning på temaet til sammen siden innvandringen fra fjerne strøk startet i større skala på 70-tallet:
![]() |
#238 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det nå egentlig så stor forskjell?
![]() |
![]() |
#239 |
![]() ![]() ![]() |
Så du setter paralleller mellom å handle inn rosa kjoler til pikebarn og konsekvent forbud for ett bestemt kjønn fra fødsel til grav mot å delta på viktige sosiale arenaer for menneskelig utvikling? Freskt det. Og dessverre er det enda mange i den bobla du sitter i...
![]() |
#240 |
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Kjetil Rollness gjør seg noen refleksjoner etter at noen med
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|