Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jenter = fag, gutter = gøy

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 18:55   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter= fag, gutter = gøy

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Generelt lærer gutter mer av praksis enn av teori og de faller fra når også den videregående skolen i mye større grad en tidligere er basert på teori.

Hmmmm? Nå lærer vel alle individer forskjellig, gjør de ikke?

Det som er aller mest bekymringsfullt er jo at faller du ut av videregående, så går det skikkelig dårlig med deg. Uansett kjønn. Dårligere helse, lavere lønn, lettere uføretrygdet, det er stusslige greier altså.

Man bør virkelig tviholde på ungdommene gjennom vgs, med evt. individuelle opplegg, mer fokus på psykisk helse (jeg har en tese om at mange av de som faller ut gjør det pga psyken), mer oppfølging av barnevernsungdommene, og kanskje noe annet opplegg rundt borteboerne. Hybeltilværelsen kan være tøff for 16-åringer.

Gammel 05-02-10, 20:42   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jenter= fag, gutter = gøy

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hmmmm? Nå lærer vel alle individer forskjellig, gjør de ikke?

Det som er aller mest bekymringsfullt er jo at faller du ut av videregående, så går det skikkelig dårlig med deg. Uansett kjønn. Dårligere helse, lavere lønn, lettere uføretrygdet, det er stusslige greier altså.

Man bør virkelig tviholde på ungdommene gjennom vgs, med evt. individuelle opplegg, mer fokus på psykisk helse (jeg har en tese om at mange av de som faller ut gjør det pga psyken), mer oppfølging av barnevernsungdommene, og kanskje noe annet opplegg rundt borteboerne. Hybeltilværelsen kan være tøff for 16-åringer.

Enig i det meste. Samtidig tror jeg at tviholdingen bør begynne lenge før videregående, for jeg har en tese om at grunnlaget for læringen legges i barneskolen. De elevene som faller av allerede på barneskolen får gradvis større problemer opp gjennom skoletiden, "hullene" i det de skulle ha lært blir gradvis større og flere, og til slutt blir hele skolegangen uutholdelig. Så når de da går på en frivillig skole, så slutter de.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 20:55   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jenter = fag, gutter = gøy

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

En ting er nokså sikkert, de guttene som blir oppdratt til å bli sånn toske-macho, de greier seg dårlig. De er upopulære i arbeidslivet, har problemer med å få seg en partner og ikke minst, dårlige på å beholde partneren. Det siste er vel nesten den største risikofaktoren for å ikke ha bra livskvalitet for menn, å ikke ha et fungerende partnerskap.

Dette er jeg opptatt av for tiden. Jeg underviser mange gutter på yrkesfag og endel av guttene er toske-macho (godt uttrykk! ). Nå er 2. klassingene mine et halvt år unna arbeidslivet og jeg må si at jeg lurer på hvordan de skal klare overgangen fra sin egen bobletilværelse hvor de glorifiserer egen macho-het til det karikerte og over til å skulle forholde seg til sosiale spilleregler som er (forhåpentligvis) helt annerledes.

Om du eller andre har linker til undersøkelser eller artikler om dette temaet, vil jeg veldig gjerne ha det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:23.