Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter
Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.
Kjøpte du valpen til redusert pris fordi du lovte å ha et kull på tispa?
Hvis ikke har ikke oppdretter lov til å kreve noe som helst av deg.
Jeg kjøpte valpen til fullpris og jeg er registrert som eier av hunden.
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Hva gikk egentlig den muntlige avtalen ut på? Fikk du noen slags rabatt på hundekjøpet mot at du avlet? Og skulle oppdretteren få inntektene av valpekullet, eller var det bare for å vise til "slektstreet" for oppdretterens hund? Hvis avtalen gjorde at du fikk rabatt på hunden din, kunne jo en mulighet være å tilby deg å betale mellomlegget til fullpris? Men jeg har ikke peiling på skikk og bruk i hundeverdenen, så, lykke til!
Jeg fikk ingen rabatt, det var som du sier "for å vise slektstreet". Dessuten ville oppdretter gjerne fortsette å avle på den linjen, men da burde hun vel strengt tatt beholdt valpen selv istedet for å selge den...En av forutsetningen for at jeg fikk kjøpe valpen dengang var at oppdretter kunne få ha et kull, men det var kun en muntlig avtale.
Opprinnelig lagt inn av Joika, her.
Om dere har en avtale og du fikk redusert pris, så får du kjøpe deg ut av den avtalen, tenker jeg. Man kan ikke bare bryte avtaler, så jeg skjønner jo at oppdretteren blir oppgitt når det aldri passer for deg.
Ja jeg forstår selvsagt at man ikke kan bryte avtaler, men dette gjelder ikke mitt tilfelle hvor jeg faktisk betalte fullpris for valpen.
Opprinnelig lagt inn av United, her.
På siden av det, må jeg si jeg ikke har mye forståelse for oppdrettere (og kjøpere, som skaper grunnlag for salg) av raser som er så anatomisk misavlet at de må ha keisersnitt. En skikkelig uting!
Jeg kan være tilbøyelig til å være enig med deg, selv om faktisk moren til min hund fødte valpene selv, men det er heller unntaket. Det er en helt fantastisk rase, jeg kommer ikke til å velge en annen hunderase noen gang.