|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Advarer mot fødestuer
Jeg er som sagt farget av egne opplevelser ved å føde på sykehus, på ordinær føde. En av grunnene til at jeg er skeptisk til større enheter er nettopp at jeg tror at samlebåndsføding kan føre til at man i større grad følger "boken", dvs flere pitocinfødsler, flere snitt. Kanskje ikke i morgen, eller neste år, men på sikt. Jeg tror ikke man vil bli istand til å ha et tett forhold til den fødende og at man får færre ansatte per fødekvinne og dermed må få fødslene unnagjort.
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Mine erfaringer er selvsagt akkurat like lite relevante som dine, men jeg har altså følt meg fantastisk godt ivaretatt både under fødselen og på barsel etterpå, og jeg fødte begge mine barn på St. Olavs. (Det het RiT da jeg fikk Frøkna, dog.) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Generelt er det vanligere med større andel keisersnitt på mindre sykehus enn på de større. Stord har langt flere enn Haugesund, for eksempel. Selv om de med risikofødsler allerede er sortert ut og sendt til Haugesund. OG de blir utført av en kirurg med langt mindre rutine.
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Interessant. Har du noen formening om hva det skyldes? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vil tro at mangel på avansert utstyr for fosterovervåkning ved de mindre enhetene er noe av grunnen, ihvertfall. En CTG-strimmel kan godt ha avvikende og tidvis også et patologisk utseende, uten at dette nødvendigvis betyr fare for fosteret. Har man kun ordinær CTG tilgjengelig vil man nok derfor måtte reagere tidligere enn om man har tilgang til mer avansert utstyr som analyserer fosterets trivsel ut fra flere indikatorer enn CTG alene. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|