Sv: Advarer mot fødestuer
Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.
Store sykehus er ikke bare-bare de heller, det er ganske mange bergensere som tar seg en time-halvannen lengre biltur for å føde på Voss ... Og det kommer jeg selv til å vurdere helt til termin ...
Personlig er jeg glad om jeg rekker frem til Haukeland om det blir en neste gang for min del, vi tenkte på voss men slo det fra oss (langt nok til haukland, når man må få tak i taxi først.) og siden jeg fødte en time etter jeg kom til sykehuset, ville jeg neppe rukket frem til Voss. (og nei, jeg gikk ikke hjemme lenge egentlig, men han var født 5 timer etter første rie) Sånnsett skjønner jeg de som vil ha tilbud litt i nærheten... jeg var førstegangsfødende uten noen grunn til å forvente at jeg ikke skulle ha minst et halvt døgn på meg fra første rie til baby på magen, men dengang ei, og da kan det virke litt småskummelt å bo timesvis fra fødeenhet, jeg synes halvtimen til haukeland herfra er lang nok
Likevel, selv om in fødsel var ukomplisert, og jeg fødte på Storken, så vet jeg ikke om jeg ville turt å ta sjangsen på en liten enhet med 50 fødsler i året og en legevaktlege som backup... Da tar jeg heller "samlebånd" på haukeland. Eller storken da, slike mykenheter er flotte greier.
Men ja, de store sykehusene burde hatt "venterom" for de som kom langveis fra. Absolutt.