For en gangs skyld er jeg enig med den godeste Per Kristian Foss, karensdager er foreldet.
Det slår fullstending feil ut, som Tinetoff nevner, så treffer det småbarnsforeldre, det treffer de kroniske syke som ellers er i arbeid - og mange mange fler.
For meg som er plaget med migrene ville det vært aldeles ruin, og om jeg får tilbakefall til slike anfall jeg hadde før jeg ble gravid, så kan jeg like greit ta ulønnet permisjon. Det går opp i det samme.
Mye av problemet med sykefraværet her til lands er den berømte effektivisering og omorganiseringen - ikke minst stoppeklokkeomsorgen. Når arbeidsgiver driver rovdrift på sine ansatte og sliter dem ut til beinet, så er det bare rett og rimelig at de tar sin del av regningen.
Det er også et poeng at om man våger å satse på å få flere i arbeid, der i blant dem som har vært eller er uføre, så vil det nødvendigvis føre til en økning i sykefraværet - men er det så høyt at disse ikke skal få en sjanse?
Vi trenger kompetansen, vi trenger flere arbeidstakere, og for å klare å løse alle arbeidsoppgaver så er vi helt pukka nødt til å tørre å satse.
Nemlig!