Sv: Klasse 10B på NRK
Kritikk av lærere fordi det lånes ut skøyter uten foreldres samtykke, kritikk av lærere som ikke rekker å hjelpe alle elever på med skøyter, kritikk av lærer som slutter fordi den har fått ny jobb midt i året, kritikk av lærer fordi den har snakket for hardt til barna, kritikk av skole fordi dørene låses til SFO et kvarter om morgenen så lærer kan få startet undervisningen på en skikkelig måte, osv. Dette er tatt ut av hukommelsen og har vært tråder de siste ukene.
Jeg mener at man bør ha som utgangspunkt at barnehageansatte og skoleansatte gjør så godt de kan og har barnas beste i tankene samtidig som de skal få det til å fungere i en hektisk hverdag. Noen tilfeller er så graverende (eks han som hadde fått melding her inne fordi han var for dårlig på ski) at det ikke er tvil om at man må reagere, men hvis man stadig reagerer overfor skole eller barnehage, fanger barn det opp og opplever at foreldrene ikke spiller på lag med skole/barnehag - og det klarer de fleste barn å utnytte!
Det er helt klart forskjell på dagens foreldregenerasjon og de som var foreldre da jeg gikk på skolen for ca 20 år siden. De fleste foreldrene blandet seg SVÆRT sjelden inn i hva lærerne gjorde, og uansett hva jeg kom hjem og klagde på var det ingen støtte å få i heimen. Hør på læreren din og gjør det læreren sier var mantraet. Så kan man jo diskutere om det var så bra, men jeg mener vi har bikket litt over andre veien nå. Mange elever opplever nå å få støtte hjemme på at "det er ikke rart jeg er dårlig i norsk, vi har jo den dårlige læreren". Da er veien kort til å miste egeninnsatsen også.