|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: La oss utrydde jerven!
Jeg ville tro at de har en slags statistikk på hvor mange som vanligvis forsvinner? Det må jo være en del sauer som forsvinner hvert år også i områder uten ulv - sauer som brekker bein eller setter seg fast i ura eller blir jaget/drept av hunder eller annet. Det ville jo ikke være rimelig at dersom det dukker opp ulv et sted der det ikke var ulv før, så skulle plutselig ulven få skylden for alle tapte sauer.
|
|
|
#2 |
|
Miss Distriktsnorge
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkurat. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Nei, men det er jo rovdyrtap på plasser uten ulv også. Selvfølgelig melder man ikke en sau som er drept av en hund som rovdyrtap hvis man er sikker på at det er en hund. Men hvis dyret forsvinner og det er rovdyr i området vil jeg anta at de fleste bønder regner det som rovdyrtap?
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Som Cascaye jo også sier, så dør sauer av andre ting også - sykdom og skader og slikt. Så jeg ville ikke synes det var riktig/redelig av bøndene å melde alt tap av dyr som rovdyrtap. Det er greit at man ikke kan si noe bestemt i hvert enkelt tilfelle, men man bør kunne sannsynliggjøre tapet statistisk når man ser på flokken og sesongen under ett.
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Ja, nå har jeg tittet gjennom diskusjonen for å se hvor jeg har blitt misforstått, og jeg tror jeg har det, nå. Videre skal det i følge erstatningsforskriften § 7 gis erstatning for husdyr som er gjenfunnet, og der det gjennom obduksjon er fastslått at rovvilt er årsaken til skaden. For dyr som er tapt, men ikke gjenfunnet, kan det også gis erstatning der omstendighetene for øvrig tilsier at rovvilt kan ha forårsaket skaden (§ 8). I slike tilfeller må Fylkesmannen benytte skjønn for å fastslå om det skal gis erstatning, og eventuelt i hvilket omfang.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 24-01-07 kl 21:05. Årsak: La inn litt to avsnitt til. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|