Sv: VW Touran - erfaringer?
Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.
Jeg er ikke enig. Jeg synes den er veldig god å kjøre.
Skal sies at er det noe de fleste bør styre unna på Touran, så er det å velge den med sportsunderstell og 17" eller større felger. Det er nok en god del biler som har blitt solgt med dette, fordi kundes synes det ser penere ut og høres litt kult ut med sportsunderstell, uten helt å forstå hva det innebærer i henhold til komforten. Dette er for så vidt ikke bare noe som gjelder Touran, men en haug andre biler også...
Touran er i utgangspunktet en ganske "stiv" bil - dette fremmer kjøreegenskapene på en del områder, mens noen synes at "mykere biler føles bedre". Her blir det en balansegang. Jeg liker å føle hva som skjer - jeg vil ha respons fra underlaget og merke hvis det begynner å slippe. i en del "myke biler" føler jeg at man ikke får slike tilbakemeldinger, og det kan ta langre tid før man merker at noe er på tur til å skje. Spesielt med litt vanskelige kjøreforhold synes jeg dette blir viktig.
Myke oppsett kan også gi en del krenging. Jeg glemmer ikke en test av en av Citroens andre flerbruskbiler (tror det var C4 Picasso) - tror det var hos DinSide - journalisten ba folk sjekke hvordan det var med ungene man hadde på litt svingete veier, for bilsyken kunne komme lett med hvordan chassiset oppførte seg når det ble svingete... 
Men med sportsunderstell og store felger blir det for stivt, og for mye "informasjon" forplater seg videre i bilen slik at det går for mye ut over komforten. Videre kan det også være andre argumenter for å ikke gå for 17" eller større - spesielt på vinteren, ettersom man med 17" også går opp i bredden på dekket.
|