Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Å ja, "bare fokusere på seg selv" er utbredt. Legene har taushetsplikt og kan ikke fortelle arbeidsgiver nesten noe som helst, men mange arbeidstakere hevder at det er legen som har "beordret" hvile og fokus på seg selv. Hvis det er tilfelle at legene sier det, og dette ikke er noe pasienten bare sier for å slippe å møte arbeidsgiver, så syns jeg det er på grensen til ansvarsfraskrivelse fra legen.
Jeg har også møtt ansatte som har sagt slike ting, hvor jeg blir opprørt på deres vegne og nærmest "beordrer" dem tilbake til legen med beskjed om at det ER ikke alt som går over bare man "fokuserer på seg selv" og tar det med ro og slapper av. En vond rygg bør trenes opp, ikke slenges i sofaen i ukesvis. Høyt blodtrykk bør følges opp med endring i kosthold, trim og kanskje medisiner. Depresjon og søvnproblemer går ikke over av at man går hjemme for seg selv hele dagen mens selvtilliten daler og man stadig føler seg mer isolert. Det gjør vondt verre.
Det kommer jo an på hva man legger i "å tenke på seg selv", da. Lystbetonte aktiviteter, det å komme seg ut hver dag, gå en tur osv. kan være en del av det som trengs. Eller, som jeg fikk beskjed om: "Å skape seg noen pusterom i hverdagen".
Men ikke det alene. Og ikke bare på egenhånd. "Å tenke på seg selv" betyr jo ikke nødvendigvis å sitte hjemme og sløve foran Oprah.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|