Sv: Jeg undrer meg på hvorfor
Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.
Nei, selvfølgelig skal du få lov å ikke tro på det jeg tror på.
Jeg sa heller ikke at jeg reagerte på negativ kritikk, men på negativ karakteristikk.
Jeg føler meg ikke tråkket på fordi du ikke tror på det jeg sier.
Jeg føler meg tråkket på fordi uttalelsene dine gir meg inntrykk av at du putter alle alternative oppi samme sekken, knytter godt igjen og stempler den med etiketten "Svevende, tanketomme nek som synes at alt er stort og magisk og tror at en spennende urt og et mystisk mantra kan kurere det meste".
Jeg føler meg tråkket på når endel realister ikke kan omtale slike emner uten å bruke latterliggjøring og fjas som debatteknikk.
Jeg føler meg tråkket på når du antar at "vi alternative" føler oss tråkket på hver gang dere forfekter deres verdensbilde.
Jeg vet ikke hva slags alternative mennesker du har møtt, men jeg føler vel at jeg kanskje ikke er helt reprsentativ for den gruppen.
Naturligvis skal du få tro på det du vil.
Naturligvis er det greit at du ikke tror meg.
Men vennligst ikke anta en hel masse om meg kun på bakgrunn av at jeg har hatt etpar personlige opplevelser jeg ikke kan forklare rasjonelt og som jeg har mine egne tanker om.
Det er altså ikke min hensikt å tråkke på deg. Jeg har moderert meg og skrevet blant annet at jeg ikke vet om alle disse tingene gjelder deg. Siden du ikke har delt noen av dine personlige opplevelser her, men klassifisert deg selv som "alternativ" (selv om du nå likevel sier at du ikke er en typisk representant), har jeg ikke hatt annet å gå utfra enn de alternative folkene jeg har møtt tidligere. Og de har følt seg tråkket på når jeg har sagt at "nei jeg tror ikke på deg" når de har fortalt om ting de har opplevd.
Det er greit at ikke alle alternative er like (faktisk tror jeg at alle er forskjellige), men nå vet jeg ikke så mye om dine opplevelser og da kan jeg ikke snakke spesifikt til deg om dem.
Du sa tidligere at du ønsker deg retten til å samle på opplevelser uten rasjonell forklaring, og vær så god altså. Men jeg synes det er lite gjennomtenkt å gjøre det som på engelsk heter "cherry picking" og få et bekreftelsesbias - dvs at man plukker med seg kun det som støtter ens eget syn, uten å se etter eller ta med i betraktning det som avkrefter ens eget syn. Så jeg synes egentlig det vitner om lite logisk og lite intelligent kunnskapsinnhenting og rett og slett overtro og vissvass.
Dette faller kanskje innenfor det du mener med negativ karakteristikk (beklager skrivefeilen jeg skrev forrige gang, det var karakteristikk jeg tenkte på)?
Det er her jeg ikke skjønner hvordan jeg samtidig kan mene det jeg gjør (du driver med lite logisk og lite intelligent kunnskapsinnhenting) uten at du føler deg tråkket på.
Dette er faktisk et problem for meg, ikke akkurat i forhold til deg, men i forhold til andre alternative som jeg har i min nære omgangskrets. Hver gang vi diskuterer noe i retning av dette så får jeg rett og slett ikke lov å mene at det de sier er tull, for da er jeg arrogant og respekterer dem ikke.