Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-10, 11:53   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Spiller ingen rolle. Jeg klarer det fint. Alene og med tre unger. Easy peasy. Da klarer alle det.

Nei, argumentasjonen er feil. Du klarer det fordi du er vant til det.

Det å ta i fra folk privatbilen og friheten den medfører er en stor inngripen i folks hverdag og får fram aksjonismen på sitt verste. Det er VELDIG mange som mener at akkurat de har en så spesiell situasjon at det er heeeelt umulig å reise kollektivt. (I realiteten er de ikke så spesielle, men de opplever det slik).

Når det gjelder handel er jeg ikke spesielt godt kjent i Bergen, så jeg kan ikke uttale meg om enkelte kjøpesentre. Men generelt er vi nordmenn godt vant med og fornøyd med å bruke egen bil, og vi vil helst parkere på trappa.

Jeg er ellers av den oppfatning at biltrafikk i sentrum kan reduseres mest effektivt ved å fjerne parkeringsplasser eller gjøre dem svært kostbare og med stigende pris jo lengre du står. Til gjengjeld må man legge opp til romslig innfartsparkering med attraktivt kollektivtilbud.

Det er fryktelig vanskelig å få godt kollektivtilbud i alle kriker og kroker av en by. På tvers av bydeler, for eksempel. Det er enklere å lage innfartsparkering og innfarts-kollektivtilbud. Da er det "rette linjer" bussen må følge, det går raskt, og er effektivt. Da får du også folk nok på bussholdeplassen til at bussen kan gå ofte nok til å være attraktiv, og slik at man slipper sånne bussruter som tar en heeeelt annen vei hvis det står en liten "s" ved siden av klokkeslettet...

Jeg har mye mer tro på å redusere trafikk enn å gå for "bilfritt". Jeg tror også at selve ordet "bilfritt" skremmer både innbyggere, politikere og handelsstand. Mens en reduksjon er mer spiselig og derfor lettere gjennomførbar.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.