Sv: Noe pels ok?
Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.
Ja, og lysten til å drepe er ikke det som driver en skikkelig jeger. Det som driver de jeg kjenner som jakter er naturopplevelsene. Det er utrolig mange timer som blir tilbrakt i skogen i forhold til hvor mange dyr de tar i løpet av en sesong. Hadde det vært for skuddets skyld de jaktet ville nok mange ha gått lei etter en tur eller to.
Mannen kommer hjem her og forteller ivrig om alt han har sett i skogen når han er ute, og jeg er så utrolig glad for at han har en så sunn hobby! Som samtidig tjener naturen rundt oss! Han har et par ganger skutt dyr som har vært tydelig syke, både rådyr og rev, og det syns jeg også er en utrolig fin ting.
Jeg håper datteren vår blir interessert i jakt også. 
Total avsporing her nå, men allikevel.
Det er jo ikke hvem som helst som får gå ut på jakt heller. Jegerprøven er faktisk ganske omfattende, for storvilt inebærer det vel også skyting. Tror det muligens er mere kunnskap bak det enn bak de som foretar slakting for de er vel ikke alle kvalifiserte slaktere som jeg forstår.
Man må også se jakten i sammenheng. Å holde bestander på et vist nivå er også til bestandens beste. Vi har ikke akkurat stor nok rovyrbestand til å ta ut svake dyr. Jeg tror ikke å dø av sult og utmattlse er så veldig humant heller.
Jeg er ingen jeger, og jeg kommer nok ikke til å bli det heller. For det første skyter jeg ELENDIG, for det andre så er jeg for feig til å skyte søte dyr.
|