|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Hvis noen hadde spurt om jeg var assistent sammen med xxx hadde jeg nok svart at jeg var førskolelærer. Hadde jeg bare sagt ja, hadde jo svaret mitt ikke vært helt riktig. Og hadde noen ordlagt seg sånn, ville jeg tro at vedkommende også var ute etter hvilken tittel jeg hadde.
![]() |
#102 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Åh! Åh! Åh! Sjekk tittel - førskolelærer. |
![]() |
![]() |
#103 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg var ikke klar over at førskolelærer var "svartelistet" som betegnelse, men jeg forstår godt at de ikke vil kalles for "tante/onkel" - At de blir hissige av den grunn er noe annet.
![]() |
#104 |
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
![]() |
#105 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg visste heller ikke at førskolelærer var svartelistet, og jeg er førskolelærer.
![]() |
#106 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Førskolelærer er vel ikke svartelistet som tittel? Jeg er ped. leder og bruker det, men på alle andre avdelingene på jobben er det også en førskolelærer. Jeg har hatt 2 stk innom som vikar og, men de var ikke mye brukanes. Men det er stor forskjell i arbeidsoppgavene til en førskolelærer og en ped.leder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
![]() ![]() |
Førskolelærer er absolutt ikke svartelistet. Det er jo det vi er utdannet som. Det, iallefall jeg, mener er at man i riktig sammenheng må kunne bruke tittelen ped.leder uten at folk tror vi skal vise oss eller noe.
![]() |
#108 |
Erfaren nok
|
Da erklærer jeg meg for selvhøytidelig.
![]() |
#109 |
Erfaren nok
|
Assistent er jo en viktig stilling i barnehagen. Men jeg ville jo også poengtert at jeg var førskolelærer og ikke assistent om noen trodde jeg var det. Ikke fordi det er flaut å være assistent, men fordi jeg ikke er det?Det hadde føltes veldig rart for meg å bekrefte at jeg var assistent i en barnehagen, når jeg egentlig jobbet som pedagogsik leder eller styrer?
![]() |
#110 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Strukturen i barnehagene har jo endret seg litt de siste åra de også. Mange av assistentene som jobber i barnehage har jo faktisk jobbet der i mange år. Og ikke alle takler forandringene like bra. Før var det mer flat struktur med diffuse arbeidsoppgaver. Nå er det nok mer hierarkisk struktur, og mye av det fordi det har endret seg på "toppen". Nå har styrer/enhetsleder som regel det totale ansvar, både for økonomi, drift, personal - og gjør alle arbeidsoppgaver innenfor dette. Tidligere satt det folk på en adm.avdeling i kommunen og gjorde mange av disse praktiske oppgavene. Det er det slutt på. Og ut i fra dette har strukturen blitt mer tydelig nedover også, og det faller mer ansvar på de som er ledere på avdeling.
![]() |
#111 |
Passiv
|
Det er vel mest vanlig. F ø r s t e gangen man presenterer seg, så sier man hvilken rolle man har, og siden bruker man navn. Det er i hvert fall det jeg er vant til. Det har overhodet ikke noe med prestisje eller noe som helst å gjøre. |
![]() |
![]() |
#112 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg presenterer med som barne- og ungdoms arbeider |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Tittelen pedagogisk leder viser hva man jobber som og ikke hva man er utdannet som. Mange er utdannet førskolelærere ja, men ikke alle jobber som førskolelærere. Feks kjenner jeg mange som er utdannet førskolelærere som jobber som lærere i grunnskolen. De er lærere for barn fra 1-4 klasse, og ikke førskolelærere for barn fra 1-4 klasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
Ja. Men jeg blir ikke fornærmet om noen som er utenfra kaller meg en annen tittel. Det er arbeidsoppgavene som er det sentrale. Derfor liker jeg mer å si kortfattet hva jeg gjør. Ped. Leder som tittel har alltid sagt meg svært lite. Det viktige for meg i en barnehage er helheten. Jeg henvender meg like gjerne til assistenten som til andre. for meg er de alle like viktige og har ytterst stor respekt hos meg. Lønna bør gjenspeile ansvarsområde.
![]() |
#115 |
Passiv
|
Likevel hadde vel du reagert med vantro om noen hadde kalt deg "tante" eller "frøken" som tittel? |
![]() |
![]() |
#116 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Tenker du det samme om lærere og assistenter i skolen Trulte? For det finnes jo der og. Jeg har jobbet som assistent på skole, kan ikke sammenlignes med å jobbe som lærer. På samme måte som er det stor forskjell på hva en pedleder og en assistent gjør i det daglige i barnehagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Peppy!
|
Jammen, ped.leder og assistent henspeiler nettopp på arbeidsoppgavene. Det er en stillingsbenevnelse. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er naturlig å korrigere om noen spør om du har én type stilling, og man egentlig har en annen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Peppy!
|
Ja, det er akkurat det jeg sitter igjen med følelsen av her nå. Jantelov. Hvis du spør Grete om hun er ped.leder i barnehagen, mens hun egentlig er assistent - er det da også latterlig om hun presiserer at hun er assistent? Altså at hun bør bare jatte med og si ja? Eller går det kun andre veien, man skal kun samtykke i feil tittel dersom det går nedover i hierarkiet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
frakoblet
|
Det står for pedagogisk leder, og da er det vel innlysende hva som er ansvarsområdet?
Ja, det er omtrent det jeg sitter igjen med av inntrykk.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|