Sv: Avsporing - forventer du å få like dyre julegaver som du gir?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg synes det er litt merkelig og vrangt å bli irritert over og "reagere på" at andre mennesker velger å bruke mindre penger på gaver enn man gjør selv. Det er da helt fair å velge å bruke mer penger på ferieturer med den nærmeste familien og mindre på gaver til slekt og venner.
De får gi akkurat som de vil, men vi har da valgt å heller ikke gi så mye tilbake som før, det må vel være greit? Vi har ikke mye penger og jeg prioriterer da heller mer til de jeg bryr meg om. Dette er familie, men vi møtes kun et par ganger i året når de er på besøk hos svigermor.
Folk prioriterer selvfølgelig forskjellig, men syns det er underlig at noen som kan dra på 3 sydenturer i året aldri har råd til å bidra noe ved spleising, gaver osv.
Det hele toppet seg når jeg og min svigerinne (kona til den andre broren) for et par år siden ville at vi skulle droppe gave til de voksne og bare gi til barna. Det kunne de ikke gå med på og det virket nesten som de ble fornærmet over at vi spurte. Vi sendte derfor oppover gaver som før. Selv kjøpte de ikke tilbake, men takket for flotte julepresanger på sms.
Så dette var et spesielt tilfelle. Har ellers ikke noe problem med å gi mer enn jeg får, men syns selv det hadde vært ekkelt å gi mindre enn jeg fikk tilbake (bortsett fra gaver fra foreldre).
|