Sv: Spin-off: "Re-gifter" dere?
Jeg skjønner ikke den greia med at det er noe "tacky" i å gi i gave noe man selv har fått i gave. Hvis jeg får to like gaver til bursdagen min, for eksempel to eksemplarer av en bok jeg ønsker meg, og jeg vet at en venn av meg ønsker seg den samme boken, så ser jeg virkelig ikke noe galt i å gi den i bursdagsgave til denne vennen. Skulle jeg liksom være forpliktet til å gi bort boken som ekstragave og kjøpe en gave i tillegg? Hvorfor det? Og hvis det er jeg som gir noen en gave, så ønsker jeg jo at de skal få noe av verdi - om den verdien eventuelt er en innsparing på kjøp av gave til noen andre, så er jo det helt greit. Jeg, som giver, ønsker jo å gi min venn/slektning en gave, ikke å gi en "arvegave" til noen helt andre. (Og hva hvis man fikk en hundrelapp i gave, ville det være "tacky" å gi den til noen andre, eller å bruke den til å kjøpe en gave til noen andre? Burde man i så fall "arve den bort" i stedet, slik at man selv ikke fikk noe igjen for den?)
Å gi bort gaver fordi man selv synes det er skrot, det blir noe annet, altså. Men hvis det er fine ting som man bare selv ikke kan bruke, eventuelt har fra før, så synes jeg da virkelig det må være OK å gi dem til noen andre som ønsker seg dem.