|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, det er mye rart. Men jeg synes på helt generelt grunnlag at du blander sammen litt mange forskjellige ting i det samme innlegget og skjærer alt over samme kam.
|
|
|
#3 |
|
Walking in the air
OK, kommer an på hva man definerer som "vitenskapelig". I hvertfall har flere statistiske undersøkelser vist signifikant sammenheng mellom homeopatisk behandling og bedring, korrigert ift placeboeffekt. Men som sagt så har man ikke klart å påvise hvordan det virker.
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Ikke for å være vrang, men har du kildehenvisning på det? For det stemmer ikke med noe jeg hr hørt. Jeg mener jeg hørte ganske nylig at man ikke hadde funnet en sammenheng. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Walking in the air
Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)
Ja, for eksempel her: http://www.nhl.no/forskning.asp
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Så vidt jeg vet er det ikke gjort en eneste undersøkelse som viser at homopati virker. Dette er utdrag fra denne artikkel i 2002. Homøopatien ble derfor ikke forsøkt endret, og fremstår i 2002 i stor grad som den gjorde den gang for 200 år siden; som en medisinsk kargo-kult, hvor pappfly og bambuskanoner er byttet ut med magiske fortynningsritualer og vanskelige ord.Det hadde vært fint med en henvisning. Jeg vet godt om undersøkelser som viser at homopatimedisin fungerer utmerket, men de er ikke korrigert for placebo effekten. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
One of These Days
|
For meg er alternativ behandling også fysioterapi, kiroptraktor, akupunktur, homeopati og osteopati. Det har vel skjedd en endring i de senere år, hvor fysioterapi har blitt godkjent behandling, og tror kiroptraktor er det også. Jeg har ingenting i mot den delen av alternativ behandling. Har gått til fysioterapi, kiropraktor og akupunktur med god virkning for meg. Jeg er skeptisk til den delen av alternativ behandling som omhandler bruk av krystaller, spåing, ritualer og diverse healing. Ja, jeg grer sikkert alle sammen med den samme lusekammen nå, men jeg er skeptisk. Ikke dermed sagt at jeg ikke er åpen for at forskning kan påvise noe helt annet om noen år, men inntil det er gjort, er jeg skeptisk. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Pauset
|
Når jeg møter slike oppfatninger som du viser her så tenker jeg at du har vært heldig i livet ditt. Det er bra å se at du ikke avviser det, men samtidig så "driter du ut" fortvilte mennesker som prøver å få hjelp der skolemedisinen ikke kan. Det syns jeg er respektløst. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Walking in the air
Ja, helt klart. Har vært der selv, og det har vel de fleste en eller annen gang. Men jeg mener at det ikke trenger å være helt "enten-eller". Og det med å se positivt på livet, mener jeg litt som et bilde for håp. Håp, uansett hvordan man oppnår det, har en utrolig sterk helbredende kraft i seg. Så hvis du trenger å gå i kirken for å få det, så gjør gjerne det. Hvis du trenger en lege til å skrive ut en resept, gjør det. Hvis en auramassasje kan gi deg håp, så gjør det! For det er håpet som gir oss mennesker drivkraft til å fortsette, selv når alt ser umulig ut.
|
|
|
#11 |
|
Pauset
|
Da er vi mer enige |
|
|
|
|
|
#12 |
|
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)Ja, det er uten tvil noe mellom himmel og jord. Har opplevd for mye til ikke å tro noe annet. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Perspektivutvider
![]() ![]() ![]() |
Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)Mener du, HP, at placebo er identisk med kroppens evne til å helbrede seg selv? Da er jeg i tilfelle enig. Det er stort sett det alternativ behandling går ut på, nettopp å styrke kroppens evne til selvhelbredelse.
Riktig! Å be om vitenskelig dokumentasjon for kroppens selvhelbredende evner, er nærmest som å be noen forklare hvordan en spiller Sjakk, men reglene fra Ludo.
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Den må jeg innrømme at jeg ikke skjønte. Vi vet en god del om kroppen selvhelbredende evner, fra hvordan blodet koagulerer og hindrer alle sår fra å bli dødelige, vi vet en del om imunforsvaret, hvite blodlegmer og hormoner som kortisol osv. Så en god del at kroppens selvhelbredende evner er dokumentert. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Perspektivutvider
![]() ![]() ![]() |
Det handler om, som HP skrev, at selve det vitenskapelige perspektivet begrenser muligheten til å forstå selvhelbredelse. Vitenskapen er redusjonisktisk, det vil si at den plukker ting fra hverandre og man søker å forstå detaljene hver for seg. Mens selvhelbredelse i et holistisk perspektiv også tar for seg sammenhengene, samspillet mellom detaljene i en helt annen grad. I tillegg har holismen flere "detaljer", man ser mennesket blant annet som et energivesen og et åndeligvesen i tilegg til en fysisk kropp.
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget. ~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du? Sist redigert av Mumriel : 29-09-06 kl 10:05. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spennende!!
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Det er vi dypt uenige. Hva med de tingene jeg nevnte er de mindre vidunderlige fordi vi forstår hva som skjer. Er regnbuen mindre vakker fordi vi vet hva som gjør at den viser seg?
Jeg er sterk motstander av kvantemedisin. Og ja, jeg har lest om det. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)Ingenting hokus-pokus med elektromagnetisme. Det er både målbart og konkret. Men hvordan det kan hjelpe vannmolekyler med hukommelsen, og ikke minst med å huske NOEN av stoffene dette molekylet har vært i kontakt med, og ikke andre, DET skjønner jeg ikke. (Hvorfor husker det for eksempel ikke kloakken det var sammen med før det rant ut i havet før det fordampet og ble en sky og ble regn og falt ned i et vann?)
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)Noen placebo-effekter er vel ganske godt dokumenterte, blant annet smertelindring. Smertepasienter som er vant til å få morfin, vil reagere med mindre smerte også om de får en sukkerpille. Hjernen reagerer på pilleinntaket med å sette i gang alle de nevrologiske prosessene i hjernen som den vanligvis setter i gang når morfinen kommer. (Dette fikk jeg forklart mye mer vitenskapelig av en medisiner en gang, men dette er det beste jeg klarer å reforklare det).
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja dette har jeg også lest. Blant annet er det referert i denne boken: |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|