|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetVi har en god del folk over 60, så det er nesten til enhver tid noen som tar ut den ekstra ferieuka si. I tillegg har du noen kronikere, noen som er på kurs eller tar etterutdanning og noen syke. Jeg har sagt nei til å ta vikartimer, med mindre det er helt akutt eller klasser jeg kjenner godt. Det går selvsagt ut over de andre, som må ta flere timer.
![]() |
#22 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetDet er jo allerede i dag dyrt for en arbeidsgiver å ha arbeidstakerne sykemeldt. Vi merker det ekstremt godt på pungen, i hvert fall.
![]() |
#23 |
Passiv
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetPolyanna - |
![]() |
![]() |
#24 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetJeg tror at arbeidsmiljø og god ledelse er viktig for å få ned sykefraværet. Oppfølging av syke er pålagt, men tror ikke alle bedrifter er like gode på å følge opp dette.
![]() |
#25 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværet
Nå er det i grunn ikke korttidsfraværet som er problemet her til lands?
![]() |
#26 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetFørst: jeg har ingen tro på at langtidsfraværet primært skyldes arbeidsplassen. Norge har et høyere fravær enn de fleste sammenliknbare land, og det er vel på ingen måte slik at Norge har et mer brutalisert arbeidsliv enn andre...
![]() |
#27 |
Erfaren nok
|
Men sånn synes jeg det er hos oss? Jeg jobber i en IA - kommune, og har blitt tett fulgt opp av både arbeidsgiver, lege og NAV. Med møter og god kommunikasjon. Det er jo klare regler nå, på oppfølging og slike ting når man er en IA bedrift iallefall.
![]() |
#28 |
Off the map.
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværettvungen bedriftshelsetjeneste kunne kanskje virke forebyggende, slik at f.eks. jeg kunne ha fått beskjed om lavt jernnivå før jeg traff veggen. Da kunne flere ukers sykemelding vært unngått. Antar at dette gjelder for flere typiske mangelsykdommer.
![]() |
#29 |
Off the map.
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetJeg tror hovedårsaken til høyt sykefravær i Norge er den store andelen av mennesker i jobb. I andre land er det vanligere at mannen jobber og kona styrer hjemme. Da er det rom for at mannen jobber enda mer, og ikke brenner seg i begge ender da kona jobber hjemme.
![]() |
#30 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetMan kan jo ikke sammenligne langtidsfraværet i Norge med andre land. En av mannens kollegaer er sykemeldt pga at sønnen hans ble født med hjertefeil, og etterhvert døde. Hadde han bodd i Tyskland eller Sveits, ville han ikke fått sykemelding. Han kunne fått fri for å dra i sønnens begravelse, men ikke mere (jfr hva to andre av hans kollegaer som er hhv tysk og sveitsisk fortalte). I Sverige blir ikke bekkenløsning sett på som en sykdom, ergo ingen sykemelding. Det er klart at da får vi også et mye større sykefravær enn andre land.
![]() |
#31 |
geskjeftig
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetHer kom det mange fine forslag. Hos oss har nok mulighet for hjemmekontor (eksternt skrivebord) hjulpet litt på korttidsfraværet, og ikke minst svinnet pga. syke barn. Langtidsfravær har vi ikke noe av, annet enn i forbindelse med graviditet, og det handler nok dels om liten arbeidsplass og dels om en sjef som er flink til å se sine ansatte.
![]() |
#32 |
Usedvanlig begavet
Det tror jeg kommer veldig an på hvilken kommune du bor i. Jeg har hittil aldri opplevd at lege eller NAV på eget initiativ har kalt inn til møter, eller hørt om at de har ringt sykmeldte for å høre om det er noe de kan bidra med. Jeg har derimot opplevd at sykmeldinger kan forlenges via mail til legen.
![]() |
#33 |
Usedvanlig begavet
'
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 20-12-09 kl 18:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Usedvanlig begavet
Det finnes tidsfrister, og de er alltid blitt overholdt hos oss. Jeg skulle allikevel gjerne ønske at jeg fikk en tilbakemelding på oppfølgingsplanen vi har skrevet og sendt inn til NAV. Var det noe de synes var ufullstendig, var det noe legen hadde tenkt kunne vært annerledes? Sånn det fungerer i dag blir det aller meste proforma, føler jeg, og selv tilbakemeldinger til legen via sykmeldingen har jeg til gode å få respons på, annet enn via sykmeldte selv.
![]() |
#35 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværetJeg har vært langtidssykemeldt, først heltid og deretter deltid, i en IA bedrift. Oppfølgingen fra arbeidsgiver, NAV og lege var nettopp det som hjalp meg til å komme tilbake. Jeg ser mange plasser hvor det kunne ha glippet. Men, den samme oppfølgingen som jeg satte pris på, kanskje ikke akkurat mens det sto på - men i ettertid, har jeg også fått tilbakemeldinger på at andre finner ubehagelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Kidding, right?
|
Nemlig. Man bør få frem at det ikke er et arbeidsgiveransvar (eller samfunnsøkonomisk ansvar) å ta seg av dem som skal ha livet 140% perfekt på alle fronter, og derfor kjører seg selv i grøfta. Der må det holdningsendring til.
![]() |
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvorfor føler jeg et sterkt behov for å si amen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
Hos oss er det det, og det jeg skriver er en del av tiltak vi jobber med.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|