Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

FP med tiltak for å redusere sykefraværet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-09, 18:08   #1
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværet

Jeg funderer litt på om ikke det burde vært lønnsomt for arbeidsgivere som har lavt sykefravær. Rett og slett en eller annen form for belønningssystem, vet ikke helt hvordan det skulle fungert.

Jeg mener at det fins en del syndere der ute på arbeidsgiversiden som faktisk spekulerer vilt i sykefraværet sitt (min arbeidsplass inkludert). Budsjettet går ikke rundt om ikke x antall er sykemeldte i løpet av året, og da settes det ikke inn vikar for å spare de pengene. Det igjen fører til økt sykefravær, som igjen ikke det settes inn vikar for osv osv.
Jeg lurer på hvorfor ingen griper inn når en arbeidsgiver har hatt sykefravær de siste årene på gjennomsnittlig 16 %, og i et kvartal faktisk hele 30 %!?
At man kan la det surre og gå som arbeidsgiver er ille nok, men jeg mener det burde skje noe fra NAV f.eks?

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 18:30   #2
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Arbeidsmoral - ikke bli uglesett fordi man møter forkjølet på jobb (jmf tråd her inne).

Føle seg viktig på jobb. Lærerne på vår skole har et fravær på 3,1 %, assistentene et fravær på nesten 15 %. Kanskje litt aldersårsaker også (assistentene i stor grad rundt 20 år).

Komme inn i den gode sirkelen - lite fravær betyr mindre rovdrift på dem som er igjen.

Også det med at man kan tilrettelegge for vanskelige livssituasjoner. Det vil si at man kan sette inn ekstraressurser (betalt av NAV?) for å gjøre det mulig for gravide, deprimerte, utviklingshemmede, osv å jobbe UTEN at resten av staben må løpe dobbelt så fort for å veie opp. Det ville kanskje også føre til at mange arbeidsgivere ikke kviet seg for å ansette mennesker man skjønner ikke kan yte 120% på jobb. Dermed færre i uføretrygdkøen??

Gammel 19-12-09, 18:39   #3
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Jeg funderer litt på om ikke det burde vært lønnsomt for arbeidsgivere som har lavt sykefravær. Rett og slett en eller annen form for belønningssystem, vet ikke helt hvordan det skulle fungert.

Det er en fin tanke, men jeg ser for meg at den type arbeidsgiver du beskriver ville stramme inn på ansettelsesvurderinger, samt øve sterkere press på å bli kvitt "syke" folk?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 19:02   #4
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Det er en fin tanke, men jeg ser for meg at den type arbeidsgiver du beskriver ville stramme inn på ansettelsesvurderinger, samt øve sterkere press på å bli kvitt "syke" folk?

Joda, det kan hende. Men min teori bak det høye sykefraværet er jo at det handler om jobben, og ikke menneskene. At arbeidspresset er så vanvittig stort at det heller er unntaket om du ikke blir syk en eller annen gang.

Så det begrenser seg jo litt i forhold til hvor mye man kan skifte ut de "syke". Ser jo at turn over er ganske høy også, så at noe er riv ruskende galt er det jo ingen tvil om.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 19:11   #5
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Korttidsfravær er det jo allerede lønnsomt for arbeidsgivere å ha minst mulig av. Så spørsmålet er jo om arbeidsgiverne også burde betale en liten prosentandel av langtidsfraværet. Det har jo Statsministeren snakket om og til gjengjeld vil han senke arbeidsgiveravgiften. Kanskje ikke så dumt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:17.