Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trenger en åtteåring en egen pc?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-09, 23:22   #141
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?

Rødvin er heller ikke bra for en PC. Har jeg hørt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 23:22   #142
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og nei: ungene mine drikker ikke rødvin (ennå).

Gammel 18-12-09, 23:25   #143
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øl går fint. For pc-en, ikke kidsa.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 23:25   #144
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Honning mellom tastene gjør at partneren gir deg et blikk som får deg til å føle deg ganske liten. Har jeg hørt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 23:27   #145
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke vil dele min PC med noen. Det er ikke engang en jobbPC. Men jeg driver med photoshop og diverse ting der, har masse bilder og annet som jeg bruker til digitalscrapping. Så jeg vil ikke at noen skal kladde rundt på maskinen og lage krøll på tingene mine.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 23:33   #146
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Eierskapet må være opp til hver enkelt å løse og blir for meg ganske underordnet, og jeg tror ikke det avgjør noe som helst i forhold til bruk.

Må legge meg, men han sier dette om dette, sånn kort oppsummert: Hans erfaring er at jo mer eierskap et barn har til en datamaskin, jo mer blir den brukt uten oppsyn og at dette er temmelig vanlig. Uten internettilgang blir det jo selvsagt ikke et så stort problem. Men han mener altså at svært mange barn som EIER en pc i praksis kan bruke den nesten som de vil. Han mener også at foreldre skal sitte sammen med barnet og at barnet dermed ikke har mulighet til å ødelegge spesielt mye. (En jobb-pc blir anneledes, men de fleste har jo private pc-er.)

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 23:40   #147
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Må legge meg, men han sier dette om dette, sånn kort oppsummert: Hans erfaring er at jo mer eierskap et barn har til en datamaskin, jo mer blir den brukt uten oppsyn og at dette er temmelig vanlig. Uten internettilgang blir det jo selvsagt ikke et så stort problem. Men han mener altså at svært mange barn som EIER en pc i praksis kan bruke den nesten som de vil. Han mener også at foreldre skal sitte sammen med barnet og at barnet dermed ikke har mulighet til å ødelegge spesielt mye. (En jobb-pc blir anneledes, men de fleste har jo private pc-er.)

Men snakker vi da plutselig ungdomsskolepopulasjonen? For der vil mange ha egen bærbar og mange vil nok ha relativt frie tøyler. Men 8-10-åringer? Jeg håper ikke mange 8-åringer sitter mye uten tilsyn på internett. 14-åringer gjør nok ofte det. Da håper man vel at de har lært endel nettvett før de kommer så langt. Det blir litt samme diskusjonen som sykkel. Bør de ikke få sykkel før de er 10-12 år fordi de da kan finne på å sykle utenfor oppmerket område mens foreldrene ser en annen vei? Eller satser man på å lære dem trafikkregler til de blir store nok til ferdes utenfor gårdsplassen?

Gammel 18-12-09, 23:40   #148
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar glætt Glitterbarnet spille Josefine mens jeg er i dusjen, og ser virkelig ikke ett eneste problem med det.

Det det virker som mannen din har problem med er PC på rommet utenfor foreldrenes kontroll, ikke det egentlige eierskapet, selv om han kaller det noe annet. Hvor privat bruken av PCen er for Glitterbarnet er noe vi vil vurdere fortløpende underveis.

Gammel 18-12-09, 23:42   #149
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg lar glætt Glitterbarnet spille Josefine mens jeg er i dusjen, og ser virkelig ikke ett eneste problem med det.

Nåh, er du sikker på at ikke Josefine og Sofus ender i noen ufine scener? Josefine blir spilt uten tilsyn her også ja.

Gammel 18-12-09, 23:43   #150
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Det det virker som mannen din har problem med er PC på rommet utenfor foreldrenes kontroll, ikke det egentlige eierskapet, selv om han kaller det noe annet.

Ut fra hva vi leser i media (og som jeg selv har erfart) er det ikke bare bare å la barna surfe fritt på nettet. Noe de kan gjøre på rommet.

Gammel 18-12-09, 23:47   #151
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nåh, er du sikker på at ikke Josefine og Sofus ender i noen ufine scener? Josefine blir spilt uten tilsyn her også ja.

Det kan jo hende det er sånne koder man kan taste inn der også, så Josefine og Sofus ender opp nakne, akkurat som i andre, mer voksne spill!

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ut fra hva vi leser i media (og som jeg selv har erfart) er det ikke bare bare å la barna surfe fritt på nettet. Noe de kan gjøre på rommet.

Nei, det var det jeg mente? Jeg skrev det kanskje litt klumsete. Jeg har nemlig ikke skjønt at mannen til Hyacinth egentlig syns det er problematisk at barn og unge sitter mye alene på nett uten at foreldrene har kontroll, ikke det egentlig eierskapet til PCen, hvertfall utifra min definisjon av eierskap.

Gammel 18-12-09, 23:51   #152
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettvett og ungdom er egentlig et tema som fortjener sin egen tråd. Der kan jeg være enig med mannen til H at mange foreldre hadde trengt seg en vekker. Jeg skal forsøke så godt jeg kan å lære jentene mine om det, og som nevnt tidligere i tråden tror jeg det er veldig bra å snakke om dette alt fra de er en 7-8 år, på deres nivå selvsagt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 23:56   #153
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Nei, det var det jeg mente? Jeg skrev det kanskje litt klumsete.

Ja, jeg regnet med at du var oppegående når det gjalt barn og nettbruk.

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nettvett og ungdom er egentlig et tema som fortjener sin egen tråd. Der kan jeg være enig med mannen til H at mange foreldre hadde trengt seg en vekker. Jeg skal forsøke så godt jeg kan å lære jentene mine om det, og som nevnt tidligere i tråden tror jeg det er veldig bra å snakke om dette alt fra de er en 7-8 år, på deres nivå selvsagt.

Her er en bra side: www.nettvett.no
Kanskje for litt eldre barn, jeg har brukt den i nettvettundervisning til 8.-klassinger.

Gammel 18-12-09, 23:59   #154
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ja, jeg regnet med at du var oppegående når det gjalt barn og nettbruk.

Nettvett er utrolig viktig. Vi har ikke diskutert det noe særlig ennå, utenom at han ikke får lov til å trykke på ting han ikke vet hva er, men han er jo foreløpig aldri på nett uten at vi er i umiddelbar nærhet. Det verste han har sett var en legodramatisering av en litt grisete rapvideo.

Uansett, jeg håper å kunne oppdra han til å utvise godt nettvett, han har jo hvertfall den fordelen at vi er nettvante selv, det er nok verre for de barna som har foreldre som verken skjønner eller har interesse av å sette seg inn i slike ting.

Gammel 19-12-09, 00:04   #155
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Uansett, jeg håper å kunne oppdra han til å utvise godt nettvett, han har jo hvertfall den fordelen at vi er nettvante selv, det er nok verre for de barna som har foreldre som verken skjønner eller har interesse av å sette seg inn i slike ting.

Og der tror jeg faktisk du peker på den store forskjellen. Mange av mine elever er sjokkert over at jeg vet navnet på alt fra youtube til redtube og at jeg vet hva man finner der. Det er mange foreldre som er særs lite nettvant.

Gammel 19-12-09, 00:05   #156
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden har en PC som omtales "Podens PC", men vi bestemmer når og hvor mye han får bruke den, og har få skrupler med å fjerne den helt for kortere eller lengre perioder av gangen. Han er bare 7, "eierskap" betyr ikke det samme for ham som for en voksen person.

Gammel 19-12-09, 13:51   #157
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Når det gjelder dette med egen pc og bruk uten oppsyn. Jeg er helt med på at barn ikke bør være på internett eller chattekanaler av noe slag uten at det er i voksne i bevegelse rundt. Men, bruk av PC er da mye mer enn bare det. Poden bruker å få ha sin laptop på rommet, til og med med stengt dør. Men, det er fordi han bruker den til andre ting enn nett. Han bruker den som steroanlegg blant annet, han har egne dokumenter som han skriver på historier og dagbøknotater (og her kommer det inn at det faktisk er greit at han har en egen pc hvor dette oppleves som privat) I tillegg holder også han på med noen spede forsøk på potoredigering. På samme måte som han setter pris på å leke seg helt alene, så liker han å holde på med dataaktiviteter alene. Men, som sagt internett får ikke brukes med lukket dør.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.