|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#145 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg innrømmer glatt at jeg ikke vil dele min PC med noen. Det er ikke engang en jobbPC. Men jeg driver med photoshop og diverse ting der, har masse bilder og annet som jeg bruker til digitalscrapping. Så jeg vil ikke at noen skal kladde rundt på maskinen og lage krøll på tingene mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?
Må legge meg, men han sier dette om dette, sånn kort oppsummert: Hans erfaring er at jo mer eierskap et barn har til en datamaskin, jo mer blir den brukt uten oppsyn og at dette er temmelig vanlig. Uten internettilgang blir det jo selvsagt ikke et så stort problem. Men han mener altså at svært mange barn som EIER en pc i praksis kan bruke den nesten som de vil. Han mener også at foreldre skal sitte sammen med barnet og at barnet dermed ikke har mulighet til å ødelegge spesielt mye. (En jobb-pc blir anneledes, men de fleste har jo private pc-er.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
maler
|
Men snakker vi da plutselig ungdomsskolepopulasjonen? For der vil mange ha egen bærbar og mange vil nok ha relativt frie tøyler. Men 8-10-åringer? Jeg håper ikke mange 8-åringer sitter mye uten tilsyn på internett. 14-åringer gjør nok ofte det. Da håper man vel at de har lært endel nettvett før de kommer så langt. Det blir litt samme diskusjonen som sykkel. Bør de ikke få sykkel før de er 10-12 år fordi de da kan finne på å sykle utenfor oppmerket område mens foreldrene ser en annen vei? Eller satser man på å lære dem trafikkregler til de blir store nok til ferdes utenfor gårdsplassen?
![]() |
#148 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg lar glætt Glitterbarnet spille Josefine mens jeg er i dusjen, og ser virkelig ikke ett eneste problem med det.
![]() |
#149 |
maler
|
Nåh, er du sikker på at ikke Josefine og Sofus ender i noen ufine scener?
![]() |
#150 |
© All rights reserved
|
Ut fra hva vi leser i media (og som jeg selv har erfart) er det ikke bare bare å la barna surfe fritt på nettet. Noe de kan gjøre på rommet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Glamorøs
|
Det kan jo hende det er sånne koder man kan taste inn der også, så Josefine og Sofus ender opp nakne, akkurat som i andre, mer voksne spill!
Nei, det var det jeg mente? Jeg skrev det kanskje litt klumsete. Jeg har nemlig ikke skjønt at mannen til Hyacinth egentlig syns det er problematisk at barn og unge sitter mye alene på nett uten at foreldrene har kontroll, ikke det egentlig eierskapet til PCen, hvertfall utifra min definisjon av eierskap.
![]() |
#152 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Nettvett og ungdom er egentlig et tema som fortjener sin egen tråd. Der kan jeg være enig med mannen til H at mange foreldre hadde trengt seg en vekker. Jeg skal forsøke så godt jeg kan å lære jentene mine om det, og som nevnt tidligere i tråden tror jeg det er veldig bra å snakke om dette alt fra de er en 7-8 år, på deres nivå selvsagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
© All rights reserved
|
Ja, jeg regnet med at du var oppegående når det gjalt barn og nettbruk.
Her er en bra side: www.nettvett.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Glamorøs
|
![]() |
#155 |
© All rights reserved
|
Og der tror jeg faktisk du peker på den store forskjellen. Mange av mine elever er sjokkert over at jeg vet navnet på alt fra youtube til redtube og at jeg vet hva man finner der. Det er mange foreldre som er særs lite nettvant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
flisespikker
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Poden har en PC som omtales "Podens PC", men vi bestemmer når og hvor mye han får bruke den, og har få skrupler med å fjerne den helt for kortere eller lengre perioder av gangen. Han er bare 7, "eierskap" betyr ikke det samme for ham som for en voksen person.
![]() |
#157 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Når det gjelder dette med egen pc og bruk uten oppsyn. Jeg er helt med på at barn ikke bør være på internett eller chattekanaler av noe slag uten at det er i voksne i bevegelse rundt. Men, bruk av PC er da mye mer enn bare det. Poden bruker å få ha sin laptop på rommet, til og med med stengt dør. Men, det er fordi han bruker den til andre ting enn nett. Han bruker den som steroanlegg blant annet, han har egne dokumenter som han skriver på historier og dagbøknotater (og her kommer det inn at det faktisk er greit at han har en egen pc hvor dette oppleves som privat) I tillegg holder også han på med noen spede forsøk på potoredigering. På samme måte som han setter pris på å leke seg helt alene, så liker han å holde på med dataaktiviteter alene. Men, som sagt internett får ikke brukes med lukket dør. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|