|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Det er vel egentlig veldig få leker barn egentlig trenger, uten at det er et spesielt viktig argument i den vestlige verden. Jeg syns ikke det er verre at barn får egen PC eller digitalkamera enn en hel haug andre leker.
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?
Tja. En pc som leketøy krever en helt annen grad av foreldreårvåkenhet enn andre leker gjør. En pc er i tillegg passifiserende, noe en del (men ikke alle) andre leker ikke er. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns leker skal tilfredstille ulike ting. Noen skal være aktiviserende, noen skal utvikle finmotorikk, andre skal utvikle intellektet. Alle kan ikke gjøre alt samtidig, og jeg syns det er helt greit å ha ulike leker som dekker ulike områder. Jeg syns også det er forenklet å kalle en PC "passifiserende".
|
|
|
#4 |
|
Kontrollfrik
Ja, det er det som er poenget mitt. Hvis alle hadde hatt balanse, så hadde vel ikke barna hatt behov for en egen pc. (Dog ser det ut til at mange foreldre har det. Men barna har det ikke.) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Hæ? Hvordan får du denne konklusjonen til å bli logisk? Vi har vel uansett etablert at barn ikke trenger det, uten at det trenger å være et mål med alt.
|
|
|
#6 |
|
Kontrollfrik
Logikken min er enkel: De som mener at barn trenger det (det er jo noen, men langt fra alle), lar vel barna bruke pc-en for mye i forhold til andre behov. De som mener at barna ikke trenger det (men at det kan være kjekt å ha), får antakelig til en balanse i aktivitetsnivået. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Nå er det ingen i denne tråden som argumenterer hardt for at barn trenger egne PCer. Jeg syns allikevel det er litt rart å mene at foreldre som mener at barna trenger PC lar de sitte for mye stille foran den.
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Hva skal til for å trenge egen pc da? Må den være i bruk veldig mange timer i døgnet for at man skal ha behov for den? Mitt utgangspunkt er at de trenger egen pc når det ikke er en felles pc som dekker behovet. Jeg skjønner veldig godt poenget til Hyacinth med at de bør drive med annet enn skjermaktiviteter store deler av dagen og at dette kan være vanskelig å få til hvis man har barn som liker skjermaktiviteter. Men de må faktisk få bruke datamaskin litt for å lære hvordan den virker. Og jeg tror ikke den beste måten å lære barna nettvett på er minst mulig kontakt med datamaskiner før konfirmasjonsalder. Balanse i aktivitetene er vel poenget.
|
|
|
#9 |
|
Kontrollfrik
Nettopp. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Min manns definisjon her er: Når man begynner å bruke den som et arbeidsredskap og ikke bare et leketøy. (Nå er det jo selvsagt kjekt og lærerikt å bruke den som leketøy, men da er det jo nettopp dette: Kjekt å ha, men trenger strengt tatt ikke.) |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Du tenker at da kunne man ha delt en PC? (Jeg er ikke helt sikker på hva du mener). Jeg tenker at det kan være andre ting enn brukstid som styrer hvor mange PC er man vil ha. Det kan være sikkerhetsting, det kan være at de voksne vil spille voldelige spill som de ikke ønsker skal være tilgjengelig på barnas PC, det kan være en jobb PC (litt kjipt om dokumentet man har brukt 2 måneder på blir slettet med et uhell ...), kanskje vil man ha en PC uten internettforbindelse til barna.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Det er litt vanskelig å diskutere med deg når du snakker om PC-bruken til så mange aldersgrupper samtidig. Tråden begynner med en åtteåring, sneier innom fireåringer og nå er vi over på ungdomskolen.
|
|
|
#13 |
|
Kontrollfrik
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Kontrollfrik
Gode poeng. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Kontrollfrik
Nytt spørsmål: Skal barna sitte uten tilsyn ved en pc? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
For å si det sånn. Min 10 åring får ikke internett på rommet selv om omtrent alle vennene har det. Han får pent bruke den stasjonære i stua når han skal på nett. Ikke noe problem det. Han får absolutt ikke nett på rommet.
|
|
|
#17 |
|
Men først, kaffe!
Trekk fra det med voldelige spill så har du egentlig grunnen for at vi velger å la barna ha en helt egen PC å eksprimentere på. Den er på rommet til eldste og uten internett. Vi har dog lagt opp til fiber i alle rom, og tuller med at en dag skal til og med toalettet få sin egen ip-adresse (programmerer i dos). Sist redigert av emm : 17-12-09 kl 01:11. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|