Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Jeg skjønner at det er lett, men jeg har ikke oppfattet at kritikken går på lærere spesielt, men ressurser og systemet rundt. Jeg tror det er massevis av flotte lærere der ute som ikke får brukt evnene sine fordi klassesituasjonen krever så mye annet av dem. 
Sant! Det var mest setningen i HI om at "skoler ikke er flinke". Det burde stå "skoler ikke har mulighet til". 
elg: Vi har ikke lov til å nivådele basisgruppene nei, men vi har lov til å nivådele undervisningen i kortere perioder.
Den norske enhetsskolen skal det være plass til alle, og det synes jeg i utgangspunktet er en veldig god tanke. Det er bare ikke lagt opp til det økonomisk og praktisk. Dessuten er det jo forskning som viser til at land som har skolesystemer hvor elevene tidlig deles inn etter nivå skaper for store sosiale forskjeller mellom elevene. Utfordringen blir å kombinere gruppetilhørigheten med basisgruppen, skape samhold og følelsen av at alle bidrar, samtidig som alle får faglige utfordringer nok - kanskje på tvers av trinn.
Husker jeg leste om disse som hadde fått til et bra opplegg, men det gikk i strid med loven:
http://www.utdanningsnytt.no/templat...____18040.aspx
Sist redigert av Minerva : 16-12-09 kl 08:23.
|