Sv: Dukker og homofili
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
I utgangspunktet syns jeg (selvsagt) at mannen er helt på jordet. Men samtidig så skal man ikke glemme at religion er veldig viktig for mange mennesker. Jeg vil på sett og vis likestille dette med muslimers krav om at jenter skal slippe å ha svømming på skolen eller at de skal dekke til håret. For oss virker det helt bak mål, men for dem er det viktig.
Jeg mener at barnehagen SKAL legge til rette for at alle barna skal ivaretas, OGSÅ med tanke på familienes religion, kultur og bakgrunn. I rammeplanen for barnehagen står det under temaet "Etikk, religion og fiosofi":
Ut i fra dette mener jeg at barnehagen i et slikt tilfelle skal prøve å imøtekomme farens ønske. Dvs de skal ikke forby gutter å leke med dukker, men i større grad oppmuntre guttens lek med andre ting. Selv om de fleste av oss syns et slikt "krav" er helt bak mål, så mener jeg at barnehagen må respektere foreldrenes religion. I bunn og grunn må de respektere dette på samme måte som de må respektere at noen ikke spiser svinekjøtt av religiøse grunner.
De kan selvsagt ikke styre leken til barna i detalj, og de vil aldri kunne garantere at gutten ikke vil få tak i en dukke, og de skal heller ikke lage noen stor dramatikk om han gjør det. Men de BØR definitivt prøve å lede gutten til å leke med andre ting, siden dette er religiøst forankret hos foreldrene.
Men man finner jo ingen støtte for at man blir homofil av å leke "jenteleker" i Islam. Dette er jo snakk om kulturelle forskjeller som far til gutten prøver og begrunne med religion for å gi kravet litt mer tyngdekraft.
I rammeplanen kan man også lese at:
Sitat:
Barnehagen skal gi barn troen på seg selv og andre. Barns aktivitet, engasjement og deltakelse i barnehagens fellesskap gir barn kunnskap om seg selv i forhold til andre. Ved å bli kjent med det som er forskjellig, blir barnet bevisst seg selv og sin personlighet. Å respektere forskjellighet er en del av barnehagens verdigrunnlag.
Sitat:
Omsorg, oppdragelse og læring i barnehagen skal fremme menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse, helse og forståelse for bærekraftig utvikling.
Synes du barnehagen tar hensyn til dette hvis de skal "nekte" gutten og leke med dukker, hvis det er dette han virkelig vil?
|