Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Country, danseband, og trønderrock

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-07, 11:57   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er selvsagt helt enig med deg, Scarlet.

Jeg blir også oppgitt av at det skal være feil å sette krav til kvalitet, og jeg syns virkelig ikke det er snobberi heller. Vi har jo muligheten til å stille høye krav - så hvorfor skal vi ta til takke med møl?

Man hører nå på den musikken man liker. Det viktige er at musikken har noe som treffer noe i en. Da er det egentlig det samme hva slags kvalitet det er på musikken. Musikk er til for å gi oss en god følelse. Hvis man setter krav til kvalitet, og det er musikk av høy kvalitet man liker, så hører man på det, og det er ikke snobberi. Er det andre ting man setter pris på ved musikk trenger det ikke gjøre noe om den musikalske kvaliteten ikke er på topp, for musikken har andre kvaliteter som en setter mer pris på. Det er veldig individuelt hva man er ute etter i musikk. Noen vil ha gode tekster, noen vil ha vakre stemmer, noen vil ha råe gitarriff og andre vil ha god dansetakt.

Er musikk med flinke artister, flott sangstemme, platte tekster og "enkle" melodier, men utrolig god dansetakt av dårlig kvalitet? Hvis det er dansing man er ute etter? Eller er det musikk med greie tekster, fantastisk gitarspill og elendig vokal som er dårlig? Musikk som får folk til å gå i taket av stemninga, på grunn av at artistene har slik vanvittig utstråling på scena, men som har tekster fullstendig uten mening, er den dårlig eller bra?

Det jeg lurer på er hva i musikken er det som skal ha kvalitet. Melodien? Teksten? Vokalen? Stemningen som skapes når de spiller live? Hvordan det føles å danse til musikken? Hvor teknisk flinke sangeren eller de andre musikerene er? Eller må alt være tilstede på en gang?

Det er jo mange gode sangere som praktisk talt ikke kan synge. Bruce Springsteen -en fantastisk artist, men hvis vi skal være ærlige, ikke akkurat noen sølvgutt. Lars Lillo Stenberg -å herregud . Hvorfor er Madonna mer populær enn Sissel Kyrkjebø? For det er vel ikke tvil om hvem av dem som har høyest kvalitet på sangen? Hva med en del av tekstene til Dum Dum Boys? Setter du på Jan Garbarek hvis du vil danse? En gangar fra Setesdalen spilt av en felespiller på over åtti, med stive fingre, som ikke hører godt nok til å stemme fela rent men har en helt uslåelig dansetakt? Kanskje ikke noe du ville hatt på cd, men er det dårlig?

Det er helt greit å sette krav til musikkens kvalitet, men andre ganger er det faktisk helt greit å sette krav til andre ting også. Liten vits å høre på musikk man ikke liker, uansett hvor god kvaliteten måtte være. Noen ganger er det nettopp møl man trenger. Jeg hører ikke på den type musikk det var spurt om her, fordi jeg ikke liker den. Ikke fordi den nødvendigvis er dårlig. Jeg kan godt la meg fenge av annen musikk av elendig kvalitet, samtidig som jeg også liker musikk av høy kvalitet. (Innrømmer at jeg i perioder liker Janis Joplin ... det er dårlig det )

Sist redigert av My : 18-01-07 kl 12:15.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
klassiker, krangling, kultur

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:16.